Hennie Hemmes

Was van 2006 tot 2022 wethouder in de gemeente Pekela. Portefeuilles zijn o.a:

• Sociale zaken
  • Werk/ Arbeidsmarktbeleid
  • Economische zaken
  • Sociale werkplaatsen
  • Zorg/ WMO
  • Cultuur

‘Het vuur brandt nog’

Acht jaar is hij wethouder in zijn Pekela. Een bijzonder en boeiende periode. Hennie Hemmes blikt terug maar kijkt vooral vooruit naar  de komende jaren. ‘Als in deze tijd, op deze plek de strijdbaarheid ontbreekt moet je vertrekken, maar als het rode vuur nog brandt dan moet je dat inzetten voor de goede zaak.’

Leg eens uit waarom je nog een periode door wil als SP-wethouder in Pekela?
“Wij gaan er niet over of de SP weer terugkeert in het college. Pekelders beslissen op 19 maart of wij voldoende vertrouwen genieten om nog een periode mee te mogen besturen. Het zal arrogant zijn om dat plekje nu te claimen. Ik geloof wel dat we dankzij een stevig links geluid in woord en daad hebben laten zien dat we een betrouwbare bondgenoot zijn van hen die ons nodig zijn. Zij zijn ook de reden waarom ik graag door wil.”

Leg eens uit:
“SP’ers zitten niet in een bestuur voor zichzelf. Wij zijn wars van dikdoenerij en prestige. Ik ben wethouder voor onze mensen bij Synergon, voor de alleenstaande moeder die haar best doet haar kinderen een eerlijke kans te geven, voor hen die de hardste klappen van neoliberale afbraakpolitiek krijgen.”

Maar wat kun je concreet voor hen beteken?
“Ik weiger als zetbaas van het kabinet op te treden.  Pekela heeft niets aan een verlengstuk van VVD-beleid. Dit kabinet verdient een waakhond en geen schoothond.  De SP heeft bewezen dat in zware tijden het armoedebeleid fier overeind kan blijven en er niet bezuinigd hoeft te worden op zorg. Juist nu moet je de solidariteit niet afbreken maar versterken. Een links, sociaal en strijdbaar gemeentebestuur is niet mogelijk zonder een stevige inbreng van de SP.”

Hoe kijk je terug op acht jaar SP in het gemeentebestuur?
“Met trots. Als ik door Pekela rijd of fiets dan zie ik een gemeente op orde. Met het mooie nieuwe centrum in Nieuwe Pekela, het onderwijscentrum in Oude Pekela, bedrijvigheid op bedrijventerrein West en de activiteiten bij de Aanpakkers. Ondanks moeilijke tijden hebben we niet stil gezeten. Dat ik mijn steentje mag bijdragen is een eer.’’