Beckerman voert lijst aan, Pekelder Hensen op acht

3 november 2014

Beckerman voert lijst aan, Pekelder Hensen op acht

Afgelopen zaterdag heeft de regioconferentie van de SP de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2015 vastgesteld. Met de leus 'Laat Groningen Niet Zakken' voert huidig fractievoorzitter Sandra Beckerman de lijst aan. Pekelder afdelingsvoorzitter Henk Hensen staat op plek acht op een verkiesbare plek.

Beckerman: “Onze leus wordt 'Laat Groningen Niet Zakken!', dezelfde leus waarmee we vorig jaar actie hebben gevoerd in het hele land om solidariteit op te halen voor de inwoners van het aardbevingsgebied. Actie is nog steeds keihard nodig. Minister Kamp blijft onze veiligheid niet serieus nemen. Daarom blijven wij pleiten voor minder winnen en meer veiligheid, voor goede en snelle schadeafhandeling, voor meer macht voor de inwoners en minder voor de NAM, tegen een compensatie ter hoogte van een fooi, maar voor een forse investering in de economie en leefbaarheid van de hele provincie.”

Naast Beckerman keren zittende statenleden Jan Hein Mastenbroek en Jan Wolters op een hoge plaats terug op de lijst. Voormalig wethouder van Oldambt Rikus Brader staat op plek vijf, de studenten Sara van de Par en Christiaan Serbanescu op respectievelijk drie en zes. Als lijstduwers staan de vijf wethouders die de SP levert in de provincie: Sandra Herkströter (Eemsmond), Hennie Hemmes (Pekela), Kees Swagerman (Oldambt), Lian Veenstra (Menterwolde) en Peter Verschuren (Hoogezand-Sappemeer), samen met Hanneke Jagersma, in de jaren 80 burgemeester van de gemeente Beerta voor de Communistische Partij van Nederland en nu lid van de SP.

Naast Hennie Hemmes staan Pekelders Henk Hensen (8), Pim Siegers (13) en Aly Hemmes (25) op de kandidatenlijst. Aly Hemmes is nu Statenlid en zal in principe niet terugkeren vanwege haar drukke baan. Hensen was in 2005 betrokken bij de oprichting van de SP-afdeling in zijn gemeente en is nu afdelingsvoorzitter. Hij is trots op de hoge plek op de lijst. 'Pekelders zijn "Wies mit Pekel". Dat lieten zij in maart zien toen ze ons de grootste partij maakten. Een mooi voorbeeld voor de rest van de provincie. Ik heb er veel zin in deze uitdaging aan te gaan'.

Lijstaanvoerder Beckerman zal met haar partijgenoten gaan voor zoveel mogelijk steun in Groningen. “Onze leus slaat op meer dan alleen de gaswinning.” aldus Beckerman. “Het wordt tijd dat provincie echt inzet op werk en de leefbaarheid versterkt. Dat moet vooral samen mét de Groningers gebeuren en niet op arrogante manier van het huidige bestuur. Wij staan voor meer werk, meer zorg, meer veiligheid en meer solidariteit. De SP laat Groningen niet zakken.”