Hulpdienst

INFORMATIE EN ADVIES VOOR IEDEREEN

Problemen met bv. overheid, verhuurder, werkgever, uitkeringsinstantie, indicatiestelling voor/of zorg en voorzieningen? De SP afdeling Pekela heeft een eigen Hulpdienst waar u terecht kunt met allerlei vragen en problemen.

De medewerkers van de Hulpdienst helpen u met informatie en advies, wijzen u indien nodig naar mensen die u verder kunnen helpen.De service is gratis en voor iedereen. Aarzel niet als u denkt een helpende hand nodig te hebben.

De Hulp- en informatiedienst is telefonisch bereikbaar op 06-21643574 of per e-mail: pekela@sp.nl. Hou er rekening mee dat de hulpdienst wordt gerund door vrijwilligers, spreek bij geen gehoor de voicemail in en u wordt zeker teruggebeld!

Vraag en antwoord:

SP Pekela is een Hulp -en informatiedienst gestart waar iedere inwoner van Pekela terecht kan met vragen en klachten. Interview met toenmalige
fractie - en afdelingsvoorzitter Pim Siegers bij de start van de hulpdienst in Pekela:

Is zo’n hulpdienst wel een taak voor een politieke partij?

’’De SP is een actieve partij. Wij willen niet alleen actief zijn in de gemeenteraad, maar ook actief opkomen voor mensen die dat nodig hebben. Soms kunnen we mensen heel snel helpen, maar sommige hulpvragen vergen veel meer tijd en inzet en kunnen niet aan de telefoon worden afgehandeld.’’

Voor wie is de hulpdienst bedoeld?

‘’Alle inwoners van Pekela kunnen bij de Hulp- en informatiedienst terecht, ongeacht hun politieke overtuiging. De hulpdienst maakt wat dat betreft geen enkel onderscheid. Wie zich bij de hulpdienst meldt wordt geholpen en serieus genomen.’’

Kunnen we iedereen helpen?

‘’Nee: we kunnen niet alle problemen oplossen of overnemen. Dat zullen mensen zelf moeten doen. We hebben een wegwijzerfunctie in het woud van regels. We helpen bij het schrijven van brieven en bezwaarschriften en bij het invullen van allerlei formulieren. Mocht er een trend in een probleem zitten dan kunnen we deze politiek aan de kaak stellen, zo combineren wij de actie en fractie.’’

Werk de hulpdienst samen met andere organisaties?

‘’De Hulp- en informatiedienst pakt veel zaken zelf op, maar af en toe wordt ook doorverwezen naar andere instanties of organisaties zoals het IKG, Humanitas, de werkgroep Arme Kant van Pekela, de Volkskredietbank of de afdeling sociale zaken van de gemeente.’’