Jij hebt niks met de politiek, maar de politiek wel met jou

20 maart 2022

Jij hebt niks met de politiek, maar de politiek wel met jou

Afgelopen week hebben we de gemeenteraadsverkiezingen gehad. De opkomst daarbij was in de gemeente Pekela zo’n 43%. Ik schrok enorm toen ik dat hoorde, want juist als je mag meebeslissen over de koers die Pekela vaart blijven mensen thuis. En dit is met de gemeenteraadsverkiezingen eigenlijk altijd het geval. Waar de opkomst voor de landelijke verkiezingen zo’n 70 a 80 procent is, is dat voor een gemeenteraadsverkiezingen nog geen 50%. Waarom zou je ook gaan stemmen?

Vooral omdat de lokale politiek de mens het meeste raakt. Het armoedebeleid word op lokaal niveau uitgewerkt. De gemeente gaat over die bomen in de straat en de lokale invulling over het klimaat. Waar komen nieuwe woningen en hoe je straat er uit ziet.

En dat zijn alleen al de tastbare dingen waar de gemeenteraad iets over te vertellen heeft. Er zijn nog veel meer onderwerpen die eigenlijk politiek zijn. Zo is inkomen, huur, werktijden en studie allemaal politiek. Eigenlijk is alles politiek. Daarom is belangrijk om te stemmen. Bewustwording van het feit dat alles politiek is kan een enorm verschil maken.

Er zijn meerdere manieren om politiek te zijn. Je kan ook de straat op, actie voeren. Dat gebeurt veel en zo hebben we in 1919 het algemeen kiesrecht gekregen. Maar dat is wel aanzienlijk meer werk. Stemmen is zo eenvoudig en heeft zo veel impact. Iets waar zo lang geleden zo hard voor gevochten is moeten we toch niet zomaar opzij zetten. Het is nu zoveel makkelijker om je te laten horen, stemmen is zo eenvoudig. Doe het, stem!

Juist daarom vond ik het zo jammer dat de opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen zo laag was. Parlementaire politiek is niet de oplossing voor al onze problemen, maar het helpt wel. Een hoge opkomst geeft een duidelijk beeld van waar mensen heen willen met de maatschappij, nu is het eigenlijk gok werk. De wereld is te verbeteren, maar daar is politiek voor nodig, zowel buitenparlementair als parlementair. Zowel in de raad als op straat.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.