Herindeling

28 februari 2017

Streep door herindeling Pekela

Pekela blijft waarschijnlijk een zelfstandige gemeente. Dat is de conclusie van het debat in de raden van Pekela, Stadskanaal en Veendam. Hoewel de raad van Pekela voor de fusie bleek heeft Veendam de plannen afgeschoten. De Pekelder  SP voerde actie voor het gemeentehuis met de slogan ‘Wies mit Pekel’.

'Pekela kan jaren vooruit als zelfstandige gemeente'

De dreigende herindeling van Pekela, Veendam en Stadskanaal lijkt van de baan. In zowel Veendam als Pekela tekent zich een meerderheid af tegen de samenvoeging van de gemeenten. De Pekelder SP is blij met het nieuws. Wij vinden het opheffen van Pekela overbodig en onnodig. Fractievoorzitter Pim Siegers reageert in het Streekblad.

26 augustus 2016

Siegers: 'Spreek je uit voor Pekela'

In een open brief aan alle Pekelders roept de lokale SP op om in actie te komen tegen de herindelingsplannen van de gemeenten Pekela, Stadskanaal en Veendam.

29 december 2015

''6 april: stemmen over toekomst Pekela, Stadskanaal en Veendam''

Al jaren pleit de SP voor een referendum over een eventuele herindeling in (Zuidoost-) Groningen. Dit initiatief voor een volksraadpleging werd keer op keer verworpen door meerderheden in de betrokken gemeenteraden. Tegenstanders voor het laatste woord aan de bevolking hadden daarvoor drie argumenten: het was in hun ogen te duur, te complex en populistisch. Op die drie argumenten hebben we praktische oplossingen pogen te vinden. Daarom wagen we nog een poging.

17 september 2014

SP blijft 'wies mit Pekel'

De SP piekert er niet over om akkoord te gaan met een gedwongen herindeling. De partij sprak tijdens de raadsvergadering uit nul vertrouwen te hebben in eventuele onderhandelingspartners die Pekela consequent gekleineerd en geschoffeerd hebben. Lees hieronder het betoog van de fractie.

Pekela pakt regie herindeling terug

De gemeenteraad van Pekela heeft vanavond besloten niet akkoord te gaan met de voorgestelde herindeling. Een ruime meerderheid is van mening dat niet de provincie maar de gemeente besluit over de schaal en zelfstandigheid van Pekela. Met de aangenomen motie van SP, Samen voor Pekela, GroenLinks en ChristenUnie pakt de gemeenteraad de regie op dit dossier terug. Onderzocht zal worden hoe Pekela zelfstandig kan blijven.

Discussie over herindeling Pekela

De SP baalt van de opstelling van coalitiepartij Samen voor Pekela in het herindelingsdebat. SP'er Pim Siegers en Harry Hoiting (SvP) gingen in debat.

10 december 2013

Draai SVP brengt Pekela richting herindeling

Met Groenlinks en de SP als enige overgebleven tegenstanders heeft de raad van Pekela een eerste stap gezet in de opheffing van de gemeente. Coalitiepartij Samen voor Pekela (SvP) stemde voor een grotere gemeente, waardoor er een meerderheid voor dit idee ontstond.

Pim Siegers te gast bij Radio Westerwolde

Lijsttrekker Pim Siegers was te gast bij Westerwolde Actueel om te praten over de aankomende verkiezingen, armoedebeleid en de dreigende herindeling. Luister het hier terug vanaf 20 minuten 50

'Pekelders aan zet'

De SP wil een referendum over de plannen om te komen tot mammoetgemeenten in Groningen. De partij vindt dat niet bestuurders de baas zijn over de omvang van gemeenten maar dat de bevolking daar over dient te gaan. SP-fractievoorzitter Pim Siegers ging over deze plannen in discussie op tv Noord.