Draai SVP brengt Pekela richting herindeling

10 december 2013

Draai SVP brengt Pekela richting herindeling

Met Groenlinks en de SP als enige overgebleven tegenstanders heeft de raad van Pekela een eerste stap gezet in de opheffing van de gemeente. Coalitiepartij Samen voor Pekela (SvP) stemde voor een grotere gemeente, waardoor er een meerderheid voor dit idee ontstond.

‘99 dagen voor de raadsverkiezingen ruilen partijen Pekela in voor een mammoet gemeente in Oost-Groningen, dat is onnodig en triest’, zegt Pim Siegers van de SP. ‘Deze herindeling is gedoemd te mislukken, het is duur, ondemocratisch en funest voor het vertrouwen in de lokale democratie’, stelt de SP-fractie.

Hoewel een meerderheid nu mee wil doen met de opschalingsplannen van de provincie Groningen is de strijd nog niet gedaan. Siegers: ‘We hebben een slag verloren, maar nog een wereld te winnen. Voordat de wet bij de Tweede Kamer ligt volgt er nog maandenlang geruzie en gedoe is onze verwachting. Wat ons betreft is dit straks onderdeel van de gemeenteraadsverkiezingen.  Een nieuwe raad kan deze dwaling herstellen, daarvoor is een grote SP noodzakelijk. Want wij zijn wel wies mit Pekel.’