Streep door herindeling Pekela

28 februari 2017

Streep door herindeling Pekela

Pekela blijft waarschijnlijk een zelfstandige gemeente. Dat is de conclusie van het debat in de raden van Pekela, Stadskanaal en Veendam. Hoewel de raad van Pekela voor de fusie bleek heeft Veendam de plannen afgeschoten. De Pekelder  SP voerde actie voor het gemeentehuis met de slogan ‘Wies mit Pekel’.

‘We kijken met een dubbel gevoel terug op deze historische avond. We zijn blij dat het opheffen van Pekela van de baan is maar balen dat de raad van Pekela wel voor een opschaling stemde. De draai van coalitiegenoot Samen voor Pekela kwam voor ons als een onaangename verrassing’, zegt SP-fractievoorzitter Pim Siegers.

Siegers: ‘Ik ben trots op onze dappere activisten, stemmers en onze fractie en dat we als enige partij consequent tegen het opheffen van Pekela hebben gestreden en gestemd. En dat blijven we doen.  Omdat we geloven in de toekomstbestendigheid van deze gemeente en haar gemeenschap. Omdat wij kleinschaligheid niet als een nederlaag beschouwen maar juist als waarborg voor noaberschap en vertrouwen.'

'Wij staan niet te juichen om de opschalingsdriften in bestuurlijk Nederland. We zien wat dat ons bracht in zorg, onderwijs, energie, openbaar vervoer, woningbouw  en in de rest van de publieke sector. Het cynisme nam toe, de bureaucratie vierde hoogtij en de zeggenschap van gewone mensen brokkelde af’, stelt Siegers.

Wat de SP betreft is het nu einde oefening voor de herindelingsplannen van Pekela.