Siegers: 'Spreek je uit voor Pekela'

26 augustus 2016

Siegers: 'Spreek je uit voor Pekela'

In een open brief aan alle Pekelders roept de lokale SP op om in actie te komen tegen de herindelingsplannen van de gemeenten Pekela, Stadskanaal en Veendam.

Beste Pekelder,

Pekela heeft je hulp nodig. Mocht je denken dat de stilte rondom de herindeling in Oost- Groningen goed nieuws is, dat is het niet. Als bestuurders, onderzoeksbureaus en politici zich onttrekken uit het publieke debat is er alle reden tot zorgen. In het geniep werden de plannen voor een herindeling bekokstooft en nu is het tijd om met veel bombast uit de achterkamers te komen.

Komende week presenteren bestuurders de plannen voor een heuse herindelingstoer om de geesten rijp te maken voor de grootste opschaling sinds de samenvoeging van Nieuwe- en Oude Pekela. Pekelders moeten nog even overtuigd worden van het belang om de gemeente Pekela vaarwel te zeggen. Wat hen betreft een klein stapje, wat mij betreft een onneembare hobbel. Hopelijk ben je dat met me eens.

De komende week zullen er ronkende persberichten, gladde folders, dure website en dito onderzoekers aan te pas komen om je te overtuigen. Tienduizenden euro’s zullen er worden stukgeslagen op een gelikte en gekleurde informatiecampagne. De verkapte boodschap: een herindeling is de oplossing voor alles. Uiteraard is het tegendeel waar, maar als feiten er toe deden was de hele herindelingskaravaan al een paar jaar geleden tot stilstand gekomen.

Ondanks de opgedirkte campagne zullen veel bestuurders en politici stiekem hopen op een lage en kritiekloze opkomst op de voorlichtingsbijeenkomsten. Dan kunnen ze net als bij een eerdere ronden zeggen dat iedereen die er niet was zich ook niet druk maakt over de opheffing van de gemeente Pekela. ‘Wie zwijgt stemt toe’, zal het motto zijn. De vraag is nu of we ze daar mee laten wegkomen?

Een herindeling is funest voor de lokale democratie, sport- en cultuurvooorzieningen  en de betrokkenheid bij de eigen buurt. Dat bewijzen eerdere opschalingen. Er staat dus meer op het spel dan een nieuwe burgemeesterscarrousel, opschaling ambtenarensalarissen en een nieuwe modieuze gemeentenaam.

De strijd voor het behoud van Pekela gaat niet gewonnen worden in vergaderzaaltjes door politici. Uiteraard zal ik, de fractie van de SP en enkele anderen, er alles aan doen om de mooiste gemeente van Nederland een toekomst te geven, maar de echte redding moet van buiten het gemeentehuis komen. Van mensen die van Pekela houden en zien dat, in weerwil van tegenstand en tegenslag, we iets met elkaar hebben opgebouwd wat we niet zomaar weg mogen geven. Een dorp met voorzieningen, noaberschap en betrokkenheid bij de Pekelder samenleving.

Het is nog niet te laat om Pekela te redden. Zij hebben geld en glossys maar wij hebben het verhaal en onze stem. We laten ze niet wegkomen met ‘wie zwijgt stemt toe’, wij maken er van ‘wie beslist moet luisteren’.  Ik roep je dus op om je uit te spreken voor Pekela en op verjaardagfeestjes, werk, school, clubs, kerken en andere samenkomsten medestanders te vinden. Neem iedereen die ook voor een toekomst van Pekela is mee naar de openbare avonden op 19 september in Oude- en 3 oktober in Nieuwe Pekela. Dan laten we zien wie er echt dient te gaan over onze gemeente.  Kan Pekela op je rekenen?

Met strijdbare groet,

Pim Siegers