Sociale werkvoorziening

27 februari 2015

Kom op voor werk in Oost- Groningen

Vandaag wordt het bestuursakkoord dat onder leiding van de commissie van Zijl is gesloten bekend gemaakt. Bestuurders hebben daarin afspraken gemaakt over de toekomst van arbeidsparticipatie en SW-bedrijven in Oost- Groningen. De SP dankt de commissie voor haar werkzaamheden en wil na de woorden op papier, nu daden in de praktijk.

17 september 2014

Solidair met werknemers Synergon

Diverse politieke partijen in Bellingwedde, Oldambt en Pekela zetten de solidariteit tussen sociale werkplaats Synergon en de rest van de samenleving onder druk. Dat is volgens de SP een gevaarlijke tendens. De partij stelt dat die solidariteit niet het probleem is maar de oplossing tegen de gitzwarte wolken boven het schap.

3 september 2014

Groningse vuist voor sociale werkvoorzieningen

Het hoge aantal WSW-ers in met name Oost-Groningen maakt dat Groningen harder geraakt wordt dan andere provincies. De SP roept daarom samen met GroenLinks op voor een gezamenlijke Groningse vuist naar Den Haag om de sociale werkvoorziening in Groningen niet te laten zakken.

4 juni 2014

Keiharde klap voor Pekela

De sluiting van de afdeling metaal van werkvoorziening Synergon is een grote klap voor werknemers en de samenleving. De SP is verontwaardigd over de gedwongen uitkleding van de sociale werkplaatsen, door verkeerde politieke keuzes.

'Zwarte dag voor Synergon'

De sluiting van Synergon Metaal is een grote klap voor Oost- Groningen. De afbraak van sociale werkvoorzieningen is in volle gang en dat raakt de samenleving in Oost- Groningen hard. SP-wethouder Hennie Hemmes reageert op RTV Noord op deze trieste gebeurtenis.

'Oost- Groningen in De Groene'

SP-wethouder en medewerkers van sociale werkvoorziening Synergon reageren in de de Groene Amsterdammer op de bezuinigingen van staatssecretaris Jetta Klijnsma.

Wethouder Hemmes boos op staatssecretaris

SP- wethouder Hennie Hemmes vindt het onbegrijpelijk dat staatsecretaris Klijnsma niet bereid is om naar Groningen te komen. In het Dagblad van het Noorden geeft hij aan waarom hij dit een minachting vindt van de situatie van de sociale werkplaatsen in Oost- Groningen.

2 februari 2014

Harde aanval op sociaal beleid Pekela misplaatst

Naar aanleiding van een reeks artikelen op een aantal internetsites krijgt de SP Pekela vragen over mogelijke ‘dwangarbeid’ in Oost- Groningen. Die beschuldiging is volgens de partij totaal misplaatst en uit de lucht gegrepen.

29 december 2011

'Oost- Groningen is niet onrendabel'

Opinie van SP-wethouders Rikus Brader (Oldambt) en Hennie Hemmes (Pekela)

22 december 2010

Hennie Hemmes: 'Trots op keuken Oosterlengte in Pekela'

Op bedrijventerrein West in Oude Pekela gaat zorgketen Oosterlengte een grote keuken voor de maaltijdservice bouwen. Met de nieuwbouw, die in februari of maart start, is een investering gemoeid van 3 miljoen euro. Bij de keuken zijn nu nog vijftig mensen in dienst en de verwachting is dat dit zal groeien naar tachtig. Voor Pekela is dit prachtig nieuws, in deze economische moeilijke periode, is dit een geweldige opsteker voor ons dorp.