Keiharde klap voor Pekela

4 juni 2014

Keiharde klap voor Pekela

De sluiting van de afdeling metaal van werkvoorziening Synergon is een grote klap voor werknemers en de samenleving. De SP is verontwaardigd over de gedwongen uitkleding van de sociale werkplaatsen, door verkeerde politieke keuzes.

'Al jaren strijden Oost- Groningers voor eerlijk werk, eerlijk loon en een eerlijke kans. Naar hen wordt niet geluisterd. De afbraak van de werkplaatsen betekenen een sociale ramp', stelt Pim Siegers van de SP. Werknemers van Synergon kwamen samen met bestuurders, vakbonden en enkele politieke partijen al vaak in actie tegen de Haagse plannen om de sociale werkvoorzieningen af te breken. 'Als het aan de regering ligt zal de sluiting van metaal zeker niet het laatste slechte nieuws zijn, de betrokken gemeenten hebben simpelweg onvoldoende middelen om dit soort pijnlijke besluiten te voorkomen. En dat doet pijn', stelt Siegers. De SP zal er op toe zien dat alle werknemers van de afdeling metaal met een SW-indicatie een baan binnen Synergon behouden.

De SP zal ook de strijd tegen de afbraakplannen blijven steunen, om verdere ellende te voorkomen. De Statenfractie van de partij heeft het provinciebestuur gevraagd in actie te komen, Tweede Kamerlid Sadet Karabulut stelt vragen aan de verantwoordelijk staatssecretaris.

Zie ook: 'Zwarte dag voor Synergon'