SP pleit nogmaals voor regeling scholieren zonder OV-jaarkaart

12 april 2007

SP pleit nogmaals voor regeling scholieren zonder OV-jaarkaart

De fractie van de SP in Pekela wil andermaal de aandacht vestigen op het grote aantal Pekelder scholieren zonder ov-jaarkaart. Daarvoor is een motie ingediend met een oproep aan de Provincie tot onderzoek en maatregelen. De motie ligt dinsdag 17 april voor in de openbare raadsvergadering van de gemeente Pekela.

MBO- scholieren onder de 18 hebben geen recht op een OV-jaarkaart. Veel jongeren uit oost Groningen zijn hierdoor meer dan duizend euro op jaarbasis kwijt aan reizen naar en van school.

‘Toen wij een maand geleden met dit probleem naar buiten kwamen hebben een aantal mensen bij ons aan de bel getrokken. Het is wat ons betreft onwenselijk dat er een dusdanige barrière word opgeworpen voor het volgen van onderwijs aan een Mbo- school’ aldus raadslid Pim Siegers

De SP roept het nieuwe college van Gedeputeerde Staten dan ook op om onderzoek te doen na de grote van het probleem en met gepaste maatregelingen te komen.

Het nieuwe collegeprogramma biedt een opening tot experimenteren met gratis openbaar vervoer voor specifieke doelgroepen. De SP vind dat deze doelgroep daarbij niet ontzien mag worden.

MOTIE

Raadsvergadering van 17 april 2007.

A a n d e R a a d

Onderwerp:
openbaar vervoer voor schoolgaande jongeren zonder OV- jaarkaart.

De raad van de gemeente Pekela in vergadering bijeen op 17 april 2007

Constaterend dat veel scholieren in het beroepsonderwijs uit Oost Groningen jaarlijks veel geld kwijt zijn aan het openbaar vervoer naar en van school.

Van oordeel dat dit een onnodige barrière opwerpt voor het kiezen van een favoriete opleiding.

Is van mening dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en moet komen met extra maatregelen om deze specifieke groep scholieren tegemoet te komen.

Mede gezien het feit dat het nieuwe collegeprogramma ‘Groningen, Sociaal en Slagvaardig’ de opening bied tot het experimenteren met gratis openbaar vervoer voor specifieke doelgroepen.

Verzoekt Provinciale Staten en Gedeputeerde staten van Groningen te kijken naar problemen die zich voordoen in de provincie en passende maatregelen te nemen.

Verzoekt het college deze motie te zenden aan Provinciale Staten en Gedupeerde Staten en naar de gemeenteraden van de 25 Groninger gemeenten

En gaat over tot de orde van de dag.