De broeikas voorbij?

8 oktober 2007

De broeikas voorbij?

Op 27 oktober 2007 organiseert de SP-statenfractie in de stad Groningen een conferentie over energievoorziening. Aanleiding is de geplande bouw van vijf kolencentrales in ons land, waarvan twee aan de Eemshaven moeten komen te staan.

Het eerste deel gaat over de stand van zaken wat betreft de planning van de kolencentrales van onder andere NUON en RWE, de afvang en opslag van CO2, het bijmengen van biomassa en het gangbare denken over economie en de groei van het energiegebruik. Daarna wordt er gesproken over welke maatregelen wenselijk of noodzakelijk zijn en wat we kunnen verstaan onder een duurzame energievoorziening. Een grote groep personen met verstand van energie heeft medewerking toegezegd. Daarbij gaat het onder andere om: Harmen Verbruggen, econoom, decaan Faculteit bedrijfskunde en Economische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit (VU) te Amsterdam. Lucas Reijnders, hoogleraar natuurwetenschappelijke milieuwetenschappen Open Universiteit Nederland en Arjo Klamer, econoom, hoogleraar in de Economie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Paulus Jansen, SP Tweede Kamerlid. Gespreksleider is Kees Slager. Slager is journalist, schrijver en politicus. Hij is tevens lid van de SP-fractie in de Eerste Kamer.

De conferentie begint om 11.00 uur en eindigt om 16.00 uur. Plaats van handeling is de Statenzaal van het Provinciehuis, Martinikerkhof 12.