‘College moet dwars voor fusieplannen gaan liggen’

14 november 2007

‘College moet dwars voor fusieplannen gaan liggen’

De SP verbaast zich over de uitspraken uit verschillende hoeken van de provincie over een fusie tussen gemeentes in Groningen. Vorige week zei afscheid nemend burgemeester Arlman (ex Pekela) dat Pekela, Bellingwedde, Menterwolde en Veendam wel konden opgaan in 1 gemeente. Afgelopen maandag deed gedeputeerde Slager (Christen Unie) er nog een schepje boven op. Hij zei dat in de provincie Groningen er op korte termijn 10 van de 25 gemeenten gaan verdwijnen. Hij wou hierbij niet zeggen of ook de ‘Arlman fusie’ een optie was.

Pekela is tegen een herindeling. In het coalitieakkoord tussen PvdA en SP is duidelijk aangegeven dat een fusie met andere gemeenten voor dit college geen optie is. ‘Dat Arlman nog een paar fikse uitspraken doet is geen verrassing. Vetrekkende burgermeester willen natuurlijk nog 1 keer de pers halen, bovendien is hij bestuurlijk niet meer verantwoordelijke voor deze uitlatingen’ aldus SP raadslid Pim Siegers ‘De uitspraken van Slager zijn veel kwalijker. De SP is tegen een herindeling van Pekela en vind niet dat het provinciebestuur over de ruggen van inwoners en gemeentebesturen dit soort uitspraken kan doen’

In het zogenoemde ‘verdrag van Borkum’ hebben de vier Oost- Groninger gemeentes aangegeven waar het kan en nodig is te gaan samenwerken maar dat van een fusie zeker geen sprake mag zijn. ‘Samenwerking is prima als dat maar onder de vlag, briefpapier en verantwoordelijkheid blijft van Pekela, Pekela is geen Veendam en dat zal het als aan het aan de SP ligt ook niet worden.’ Aldus Siegers