Harde bezuinigingen in Pekela doen pijn

26 oktober 2010

Harde bezuinigingen in Pekela doen pijn

Het is tijd voor een Pekelder vuist tegen Haagse vernielzucht. Zo reageert de SP fractie op de begroting 2011 van de gemeente Pekela. Ook in Pekela word er fors bezuinigd. ‘Dat is pijnlijk en een direct gevolg van onverstandig overheidsbeleid’, aldus de SP. De SP vraagt zich af hoe lang gemeentes het nog pikken om de rekening van de crisis bij hun inwoners neer te leggen.

‘De voorgestelde bezuinigingen zijn fors en hard. Zonder enige twijfel gaan ze alle Pekelders raken. De SP doet dat met pijn in het hart. Bezuinigingen op bijvoorbeeld de muziekschool, de bibliotheken, gymonderwijs en op gezondheidsbeleid zijn pijnlijk en met het oog op de toekomst onverstandig. Op lange termijn zullen deze bezuinigingen weleens als een boemerang terug kunnen komen in de vorm van bijvoorbeeld taalachterstanden, overgewicht en een ongezonde levensstijl’ stelt SP fractievoorzitter Pim Siegers.

De SP stelt voor om te kijken naar de vergoedingen voor raadsleden. ‘Als we van alle Pekelders een offer vragen om de begroting sluitend te houden moeten we ook naar ons zelf kijken. De SP zal vanavond een voorstel doen om de raadsvergoedingen met een vijfde te verminderen. Met deze besparing kunnen we de taakstellende bezuiniging op de bibliotheken met 16.000 euro verlagen’.

Ondanks de zware bezuinigingen blijft armoedebestrijding ongemoeid. ‘Wij vertikken het om te bezuinigen op arm of ziek zijn’, stelt de SP.