Leefbaarheid ommeland ook taak provincie

26 april 2011

Leefbaarheid ommeland ook taak provincie

De SP wil dat het nieuwe provinciebestuur haar verantwoordelijkheid neemt in het tegengaan van leegloop in delen van Groningen. De partij doet daarvoor een voorstel aan de gemeenteraad van Pekela om dit signaal af te geven.

De provinciale staten hebben gekozen om een fonds leefbaarheid in te stellen om gemeenten,die te maken hebben met leegloop, financieel te ondersteunen. ‘Een stapje in de goede richting, maar de partijen in de Staten moeten ook boter bij de vis doen, het fonds word nog niet eens gevuld met 1% van de totale begroting, terwijl de problemen groot zijn’, stelt de SP fractie in Pekela.

De SP roept de provincie en het rijk op er alles aan te doen voor het op peil houden van het voorzieningenniveau in gebieden in de provincie Groningen met een dalende bevolking. Dit is een enorme opgave die de (financiële) macht van de betrokken gemeenten vaak te boven gaat.

Het SP- voorstel word op 26 april in de gemeenteraad van Pekela besproken. De partij hoopt dat andere partijen en andere gemeenteraden dit ondersteunen.