'Knokken voor wat kwetsbaar is'

27 oktober 2011

'Knokken voor wat kwetsbaar is'

De SP maakt voor de tweede periode deel uit van het gemeentebestuur in Pekela. Hennie Hemmes is wethouder voor onze partij. Met drie zetels in de gemeenteraad is de SP de tweede partij van Pekela. Maar is het in deze zware tijden nog wel leuk om coalitiepartij te zijn? Een gesprek met Hennie Hemmes (HH) en fractievoorzitter Pim Siegers (PS).

In de campagne zeiden jullie niet te willen bezuinigen op armoedebeleid, lukt dat wel in deze economische moeilijke tijden?
HH: ‘We hebben dit als harde eis op tafel gegooid in de onderhandelingen met onze coalitiegenoten SvP en Groenlinks. Wil je met de SP in zee dan is bezuinigen op de allerarmsten onbespreekbaar. Ik ben er trots op dat wij ondanks gure rechtse tegenwind, dit buiten schot hebben weten te houden bij de bezuinigen’.
PS: ‘Het voelt wel machteloos als het kabinet asociale plannen over de schutting naar gemeenten gooit. De kille maatregelen in de sociale werkplaatsen zullen de gemeenten in Oost- Groningen tot het randje van de afgrond brengen. De gemeenten moeten elders bedachte maatregelen uitvoeren, dat is wrang.’

Tot hoever ga je daarin?

PS: ‘Wij vragen ons voortdurend af of we niet een beetje burgemeester in oorlogstijd worden. Moeten we echt roofbouw plegen op ons dorp om ons financieel te wapenen tegen Haags afbraakbeleid. Misschien is het tijdens bezuinigen wel leuker om in de oppositie te zitten. Maar zolang de SP het verschil kan blijven maken, blijven wij verantwoordelijkheid dragen. Wij zijn geen weglopers.’
HH: ‘Je ziet dat veel gemeenten kiezen om ook het mes te zetten in sociale maatregelen voor mensen en kinderen in armoede. Dat pikken wij dus niet. Ik ben er trots op dat wij door de SP in het bestuur bokje kunnen staan voor mensen die op ons rekenen. Maar eerlijk is eerlijk, het is geen tijd voor mooie vergezichten, 90% van onze energie zijn we kwijt aan het knokken om zoveel mogelijk overeind te houden.’

Dat is met zwembad Atlantis niet gelukt?

PS: ‘Dat was de moeilijkste beslissing die de SP fractie ooit heeft moeten nemen. Er waren 100 goede redenen om het bad open te houden, en maar 1 om die te sluiten. Dat was geld. We konden het zwembad alleen maar redden door op andere terreinen (zorg, armoedebeleid, buurthuizen etc) fors te bezuinigen. Dat hadden we niet kunnen verkopen, maar het is flink balen.’

Het klinkt allemaal heel droevig, zijn er toch zaken die je als wethouder voor elkaar hebt gekregen?

HH: ‘Waar ik heel blij mee ben is dat ik de portefeuilles sociale en economische zaken heb weten te combineren. Het grootste probleem in Pekela blijft het hoge aantal mensen zonder werk. Door aan de ene kant bedrijven naar Pekela te halen, heb ik aan de andere kant weer mensen aan het werk geholpen. Bijvoorbeeld door de nieuwe maaltijdkeuken in Pekela. Ook was het heel mooi dat dit jaar het onderwijscentrum ‘De Groenling’ is geopend. De Koningin kwam er zelfs voor naar Pekela. Een bijzonder moment.

Wat kunnen we het komende jaar van de SP verwachten?

PS: ’Wij willen bondgenoot zijn van Pekelders die geraakt worden door dit kabinetsbeleid van VVD, CDA en PVV. Dat kunnen we niet alleen. Wij hopen dat we dat samen met de mensen in Pekela kunnen doen. In de raad, maar zeker ook op straat.’
HH: ‘Met tegenwind kun je laten zien dat je kunt fietsen. Ik hoop dat mensen de SP zien als een partij die niet wegloopt voor verantwoordelijkheid en bij moeilijke beslissingen ook uitlegt waarom we dat doen.’