Geen extra bezuinigingen in Pekela

4 november 2012

Geen extra bezuinigingen in Pekela

De SP fractie is blij met de begroting van de gemeente Pekela voor 2013. Hierin staan geen extra bezuinigingen opgenomen. Het gemeentebestuur heeft desalniettemin het huishoudboekje op orde. Dat is goed nieuws in lastige tijden.

Siegers“Terwijl bijna alle buurgemeenten schrappen in sociale voorziening kan Pekela het hoofd boven water houden zonder roofbouw te plegen op ons dorp”, stelt fractievoorzitter Pim Siegers. “Dat kan omdat we de afgelopen jaren pijnlijke beslissingen niet uit de weg zijn gegaan. Het College (SVP/ Groenilnks en SP) kiest ervoor om wat kwetsbaar is te beschermen en daar zijn we trots op” zegt Siegers.

De SP maakt zich wel grote zorgen over de nabije toekomst. Siegers: ‘’De nieuwe regering maakt op belangrijke punten voor Pekela een ruk naar rechts, en dat is onbegrijpelijk nu PVV en CDA vervangen zijn door de PvdA. Het is heel sluw dat de hardste bezuinigingen (AWBZ/ Thuiszorg) over de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 worden heen getild, maar dat Pekela klappen gaat krijgen is duidelijk’’.

De fractie is ook geschrokken van de plannen om gemeenten op te schallen naar gebieden met meer dan 100.000 inwoners. “Daarmee toont het nieuwe kabinet aan totaal geen kennis en interesse te hebben in de situatie in Oost- Groningen. Wij zullen dinsdag van de gemeenteraad een uitspraak hierover vragen. Met name van VVD en PvdA verwachten wij veel verzet tegen de landelijke partij.” Met het bezuinigen op de rekenkamer en de raadsvergoeding hoopt de SP nog meer geld vrij te maken voor sociaal beleid. Daarnaast komt de partij voor het einde van dit jaar met een plan om armoede onder kinderen aan te pakken.