SP doet mee aan raadsverkiezingen Pekela

11 juni 2013

SP doet mee aan raadsverkiezingen Pekela

De SP gaat voor de derde keer meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen van Pekela. Dat heeft fractievoorzitter Pim Siegers bekend gemaakt tijdens de Algemene Beschouwingen, nadat het afdelingsbestuur daar een besluit over nam. De komende maanden gaat de partij werken aan het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. De SP- fractie gaf tijdens de beschouwingen verder haar visie op de Pekelder samenleving en de toekomst. Lees hieronder de Algemene Beschouwing.

Wat van waarde is …
Alles van waarde is weerloos. Woorden van de dichter Lucebert uit 1974. Vijf woorden, vaak geciteerd, en in de politieke arena vaak gebruikt om het eigen gelijk te halen. De SP wil vandaag daar woorden aan toe voegen:

Alles van waarde is weerloos en allen die zich weren tegen afbraak van wat van waarde is, zijn waardevol.

Vorige week donderdag kwamen cipiers uit het hele land in actie tegen de afbraak van het gevangeniswezen. Ook vanuit Oost- Groningen gingen zij massaal richting de Tweede Kamer om te knokken voor het werk van collega’s en voor een veilige samenleving. Hun werkplek in Ter Apel bleef bij de bezuinigingen buiten schot, maar dat weerhield ze er niet van om te knokken voor wat kwetsbaar is. Solidariteit bleek meer dan hol begrip.

Een dag eerder kreeg het kabinet bezoek van uitkeringsgerechtigden die zich geschoffeerd voelden in hun zoektocht naar werk. Zij schetsten een schokkend beeld van hoe er gesold wordt met mensen in de bijstand. Zij vroegen mededogen van de overheid. Zij knokten voor wat kwetsbaar is. Menselijke waardigheid bleek meer dan een hol begrip.

Afgelopen zaterdag stroomde het Amstersdamse Oosterpark vol met mensen die zich zorgen maakten om de zorg. Vanuit Oost- Groningen vertrokken weer bussen met zorgmedewerkers, zorgontvangers en sympathisanten. 220 km verderop ondersteunden bezoekers van Schutsemarkt de actie. Zij vinden het onverkoopbaar dat zorgverzekeraars, bestuurders en ziekenhuizen miljoenen euros uit de samenleving trekken voor winstbejag, terwijl die samenleving moet boeten voor ziek zijn. De demonstranten knokten voor wat kwetsbaar is. Beschaving bleek meer dan een hol begrip.

Voorzitter, deze voorbeelden zijn meer dan mensen die opkomen voor wat hen lief is. Het is een fundamentele botsing van wat voor de samenleving van waarde is en wat dat voor de heersende macht is. Het is een botsing tussen begrotingsnormen en samenlevingsnormen, tussen materiële waarde en menselijke waarde en vooral een botsing tussen het moreel van de mens en de moraal van de markt.

Vaak is wat kleinschalig is van waarde en weerloos. Kleine scholen, zorg in de wijk, de overheid dicht bij mensen blijkt vaak niet opgewassen tegen de bulldozerpolitiek en grootheidswaan van de partijen die Nederland de afgelopen decennia hebben bestuurd. PvdA, CDA, VVD en D66 braken met hun paarse neo-liberale politiek meer af dan de SP lief is. En die bulldozer is nog niet tot stilstand gekomen. Sterker nog het huidige kabinet lijkt er nog een tandje bij op te gooien. Dat is funest voor wat kwetsbaar is.

Vorig jaar gaven veel Pekelders het vertrouwen aan de PvdA om een einde te maken aan de gure rechtse wind. Aan hen de taak om af te rekenen met het beleid van de meest rechtse regering sinds de Tweede Wereldoorlog van VVD, CDA en nota bene de PVV. Na een dik half jaar VVD-PvdA is de trieste constatering dat de regering op een aantal dossiers het vorige kabinet rechts heeft ingehaald en de schade van rechts nergens echt heeft kunnen herstellen. Dat is niet alleen een klap voor de democratie maar vooral een klap voor wat kwetsbaar is.

In dit tempo en met het huidige kabinetsbeleid gaan 9 op de 10 gemeenten in Nederland failliet. Dat de klappen in Groningen in het algemeen en Pekela in het bijzonder vaak nog harder vallen mag voor niemand een verrassing zijn. De afbraak van de thuiszorg, de kaalslag op de sociale werkplaatsen en de opschaling van gemeenten betekenen voor onze gemeente een aanslag op het sociale karakter van ons dorp.

Waar het kabinet, provincie en andere gemeenten economisch willen groeien door te snoeien in de overheidsuitgaven, beter gezegd het gras eigenhandig omhoog willen trekken, willen wij investeren in ons dorp door juist te sproeien waar nodig is en alleen door het onkruid te verwijderen. Wij stemmen dan ook in met de voorjaarsnota waarin niet gekozen wordt voor paniekvoetbal maar voor een verstandigere tactiek voorgesteld wordt.

De Pekelder politiek heeft de afgelopen jaren altijd een vuist gemaakt tegen Haagse vernielzucht. Daar zijn we trots op. Burgemeester en wethouders beten van zich af waar nodig en de gemeenteraad stond bokje als buitenstaanders aan Pekela kwamen. Onderlinge verschillen bleven duidelijk maar Pekelders lieten zich niet zeggen dat hun mentaliteit niet deugt of dat ze te links of te sociaal zijn. De coalitie heeft niet gebogen voor bezuinigingspolitiek van derden, en geïnvesteerd in Pekela. Hun opdracht (Pekela ondanks alles nog beter afleveren dan dat ze het aantrof) is wat ons betreft geslaagd. De sociale agenda van dit college oogst lof van vriend en vijand en met een nieuw jongerencentrum, dorpshuis en nieuwe bedrijven is er flink aan de weg getimmerd. Waar buurgemeenten sneden in wat waarde is stonden raad en college van Pekela voor wat weerloos is.

Voorzitter, ondanks wat de toon van onze beschouwingen tot nu toe doet vermoeden is de SP optimistisch over de toekomst van Pekela. Niet over de genoemde rampspoed maar vooral om de veerkracht van Pekelders. Wij mogen trots zijn dat we in een gemeente wonen waar verenigingen, vrijwilligers, mantelzorgers en individuen prachtige dingen organiseren, ontroerende acties ondernemen en omkijken naar elkaar. Van de werkgroep die een nieuwe kinderboerderij in Oude Pekela uit de grond stampt tot Desirée Eijndhoven, die als ambassadeur van Stichting Opkikker aandacht vraagt voor langdurig zieke leeftijdsgenoten. Van de organisatoren van sinterklaasfeesten voor kinderen die in armoede opgroeien, tot vrijwillige scheidsrechters bij sportverenigingen. Niet politici maar zij maken het verschil voor Pekela. Aan ons om hen te koesteren, waarderen en ondersteunen.

Voorzitter onze beschouwingen gaan niet over hondepoep, zonnepanelen, wegenonderhoud en zelfs niet over herindelen. Het komende jaar richting de verkiezingen in 2014 zullen we nog vaak en veel met elkaar in debat gaan over deze en andere zaken. Pekelders kunnen daarna hun vertrouwen schenken aan die partij waarmee ze zich het meest verwant voelen. De SP heeft gisteravond besloten weer mee te zullen doen aan die verkiezingen. Om wat weerloos is te beschermen en zij die zich weren tegen afbraak wat van waarde is een stem te geven.

Daarbij blijft onze lijfspreuk:

Blijf niet mokkend aan de kant staan.
Stel een daad en toon je moed.
Laat je woede hand in hand gaan.
Met het goede wat je doet