'Luisteren naar hartenkreet Kromowidjojo'

7 augustus 2013

'Luisteren naar hartenkreet Kromowidjojo'

De discussie over sport in de politiek gaat te veel over miljoenen in de profsport en het voor of tegen het binnenhalen van grote evenementen zijn. Dat is een gemiste kans, zo betoogt SP-fractievoorzitter Pim Siegers.

''Na haar gouden race op de 50 meter vrije slag gaf Ranomi Kromowidjojo afgelopen zondag aan de rand van het zwembad een hartenkreet af. Ze pleitte voor meer beleving en plezier in het school- en diplomazwemmen. Dat een wereldtopper op dat moment denkt aan het zwemplezier van kinderen in Nederland zegt iets over de klasse van de Groningse, maar ook over de noodzaak van haar oproep.

Met Arjen Robben, Ranomi Kromowidjojo en Bauke Mollema is Groningen hofleverancier van de Nederlandse topsporttop. Dankzij individuele klasse, keihard werken en opofferingen bereikten zijn het hoogst haalbare. Dat begon ooit bij een sportvereniging in de buurt. De jonge Arjen bij voetbalvereniging Bedum, Ranomi bij zwemvereniging Ducdalf in datzelfde Bedum. Mollema melde zich in 2006 na een periode voetbal, atletiek en ijshockey bij de Noordelijke Wielervereninging Groningen. De tientallen vrijwilligers bij deze sportverenigingen waren niet verantwoordelijk voor het talent maar wel voor de beleving en plezier bij de jonge sporters. Zij droegen hun bescheiden steentje bij aan het succes.

De politieke discussie rondom topsport is een aparte. Volgens veel sportbobo’s ben je een sportliefhebbende politicus als je bereid bent miljoenen te stoppen in profvoetbal en grootse sportevenementen. Ben je dat niet, ben je een anti-sport partij. Als de SP het belang van breedtesport in deze kringen oppert, is hoongelach vaak ons deel. Toch ben ik er heilig van overtuigd dat topsport begint op de sportvelden, sporthallen en zwembaden in de dorpen en buurten. Dat sport verbroederend kan zijn is absoluut waar, maar alleen als dit voor iedereen toegankelijk is. En daar wringt de schoen.

Een op de negen kinderen groeit op in armoede. In deze gezinnen is geen geld voor schoolreisjes, verjaardagscadeautjes, laat staan een lidmaatschap van een sportvereniging. Niet een leger hulpverleners maar concrete praktische hulp helpt, zo concludeerde kinderombudsman Dullaert recent. Het lidmaatschap, een judopak of een paar voetbalschoenen kan deze kinderen de drempel van de sport overtillen. Tel daarbij de inzet van duizenden enthousiaste vrijwilligers en het door Kromowidjojo gewenste beleving en plezier zit wel snor. Wellicht dat 1% van deze kinderen doorstroomt naar de top, dat is dan pure winst. Al die anderen leren er vrienden kennen, blijven bewegen en zullen niet constant geconfronteerd worden met armoede. Dat is pas verbroedering.

Wat doet de politiek met de oproep van Kromowidjojo? In de jaren 90 van de vorige eeuw wilde elke sportwethouder een subtropisch zwembad en multifunctionele sporthal in zijn of haar gemeente. Ondertussen werd het schoolzwemmen uitgehold en kreeg de vakleerkracht gym ontslag. Recent besloot het provinciebestuur te bezuinigen op praktische ondersteuning van kinderen in armoede, via stichting Leergeld. Volgend jaar maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. In tijden van bezuinigingen is sport vaak een van de eerste slachtoffers. Als partijen het lef hebben om juist te kiezen voor sporten in de buurt, voor iedereen en de meest talentvolle sporters blijvend te ondersteunen, dan kweekt zij nieuwe boegbeelden én enthousiaste breedtesporters. Dan staat niemand buitenspel.''

Pim Siegers is fractievoorzitter van de SP in Pekela. Reageren? Graag! (06) 38963417 of psiegers@sp.nl

Kromowidjojo over plezier in het zwemmen