Per 1 januari gaat de zorg veranderen – Dit geldt ook voor Pekela

22 december 2014

Per 1 januari gaat de zorg veranderen – Dit geldt ook voor Pekela

Op 1 januari gaat de jeugdzorg naar de gemeenten, wordt er fors gekort op de thuiszorg en de dagbesteding en wordt de toegang tot de sociale werkplaats gestopt voor mensen met een beperking. De gemeente krijgt veel nieuwe taken maar niet het bijbehorende geld. Dit geldt ook voor Pekela. Alle mooie verhalen en spotjes op de landelijke televisie ten spijt, vanaf begin volgend jaar zullen we geconfronteerd worden met de harde werkelijkheid. Mensen die grote problemen ondervinden kunnen hun verhaal op deze website kwijt. Wij, de afdeling Pekela, zullen uw reacties aan de SP fractie in de Tweede Kamer doorsturen.

Om de gevolgen van de bezuinigingsdrift van het Kabinet goed in beeld te krijgen vragen wij u de volgende problemen bij ons te melden:

- verlies van thuiszorg (o.a. minder uren huishoudelijke verzorging per week of het geheel schrappen van de huishoudelijke verzorging)

- ontslagen in de thuiszorg (massaontslag of deel van salaris inleveren om baan te kunnen behouden)

- problemen bij het voeren van ‘keukentafelgesprekken’ (bijvoorbeeld alleen telefonisch of helemaal geen gesprek voordat de zorg wordt beperkt of geschrapt)

- mensen die naar de rechter gaan om hun recht op zorg te halen

- kinderen die tussen wal en schip vallen door de nieuwe jeugdwet (behandeling die voortijdig wordt afgekapt, kinderen die naar een andere behandelaar moeten, kinderen die uit een instelling wordt gezet of kinderen die geen zorg krijgen vanwege hoge eigen bijdrage)

- tijdelijke contracten bij de sociale werkplaatsen die niet worden verlengd, faillissement van sociale werkplaatsen, sluiten van afdelingen of gemeenten die geen banen organiseren voor mensen met een beperking

- problemen met de herkeuring van jonggehandicapten

- Bijstandsgerechtigden of mensen met een beperking die moeten werken zonder loon

U kunt uw verhaal kwijt middels het contactformulier, het blijft anoniem, wij zullen alleen maar uw verhalen doorsturen naar de Tweede Kamerfractie.

U kunt ook per email reageren naar pekela@sp.nl