Politieagenten vinden sluiten politiebureaus onverantwoord

4 maart 2015

Politieagenten vinden sluiten politiebureaus onverantwoord

Minister Opstelten heeft verregaande plannen om te bezuinigen op de politie bekend gemaakt. Landelijk verdwijnen tweehonderd van de vierhonderd politiebureaus, ze worden deels vervangen door steunpunten. Uit de door Opstelten gepubliceerde lijst blijkt dat de politiebureaus in Uithuizen, Veendam, Leek, Stadskanaal en twee van de vier politiebureaus in de stad Groningen verdwijnen. 90 procent van de ondervraagde politieagenten vindt het sluiten van politieposten een slechte ontwikkeling. Dat blijkt uit een enquête die de SP hield onder 182 politiemensen werkzaam in de Eenheid Noord-Nederland.

Agent uit het politieonderzoek: ‘Ik merk uit ervaring dat wanneer er minder bureaus zijn, dat je minder contact en minder dicht bij de burger staat. De burger is een belangrijke bron voor ons als politie, dus dit is het domste wat je kunt doen.’ ‘De aanrijtijden worden in mijn basisteam nu al vaak niet gehaald. Zodra wij over gaan naar ons nieuwe basisteam gaat dit zeker niet meer lukken’ zegt een andere agent.

De SP stelt daarom vragen aan het provinciebestuur. De partij wil weten wat het gaat doen tegen de voorgenomen sluiting van politiebureaus in Groningen. SP fractievoorzitter in Provinciale Staten Sandra Beckerman: "Veel Groningers voelen zich onveilig door de aardbevingen. Ook zijn er al veel voorzieningen in dorpen verdwenen door keiharde bezuinigingen vanuit den Haag. Nu bezuinigen op de politie en politiebureaus sluiten is slecht voor de veiligheid en voor de leefbaarheid van Groningen. "

In Groningen zijn nu al forse problemen bij de politie. De politie is in veel gemeenten vaak te laat.

In de Marne was de politie in 2013 slechts in 33 van de 88 (37,5%) keer binnen 15 minuten ter plaatse, in Grootegast 55 van de 114 keer (48,2%), in Vlagtwedde 114 van de 221 (51,6%) en in Winsum 54 van de 102 keer (52,9%). De politie-eenheid Noord-Nederland scoort van alle Nederlandse politie-eenheden het slechts waar het gaat om het halen van de wettelijke aanrijtijden.

Beckerman: "De aanrijtijden zijn nu al te lang en zouden door deze bezuinigingen nog langer worden. We moeten de politie verbeteren niet verder verslechteren. Om dorpen leefbaar te houden moeten we voorzieningen juist kleinschalig en dichtbij mensen organiseren. Dan past het niet om zoveel politiebureaus te sluiten. De politie moet in de buurt blijven."

Naast de vragen aan Gedeputeerde Staten zullen ook diverse raadsfracties van de partij vragen stellen aan gemeentebesturen.