Coalitie Pekela gaat door

23 oktober 2015

Coalitie Pekela gaat door

De fracties van SP, Samen voor Pekela (SvP), GroenLinks en ChristenUnie blijven de coalitie in Pekela vormen. Dat is de uitkomst van een overleg tussen de fracties naar aanleiding van het vertrek van GL-wethouder Anneke Duit. De partijen blijven achter het akkoord ‘Vertrouwen in Pekela’ staan  dat in 2014 gesloten werd.

De fracties bedanken Duit voor haar inzet voor Pekela en de samenwerking in de afgelopen jaren. Met bravoure en passie heeft ze voorop gelopen voor onze gemeente en haar inwoners. We constateren ook dat de keuze een zeer dappere en persoonlijke is. Doorslaggevend voor onze beslissing om door te gaan is het feit dat er geen politieke meningsverschillen zijn over inhoud en koers tussen de partijen.

De coalitiefracties hebben besloten het college van burgemeester en wethouders te vragen de portefeuilles van Duit te verdelen onder de huidige wethouders Hemmes (SP) en Van Mannekes (SvP). Ook op de nieuw aan te treden (waarnemend) burgemeester Kuin zal een beroep worden gedaan. De partijen geloven dat drie fulltime bestuurders de gemeente naar behoren kunnen besturen. Gelet op de financiële situatie van de gemeente is besloten geen derde wethouder te zoeken.

We hechten er waarde aan om te benadrukken dat de vier partijen allen volwaardig deel uit maken van de coalitie in Pekela. De afspraken tussen partijen worden uitgevoerd door twee wethouders van twee deelnemende partijen. De fracties hebben duidelijke werkafspraken gemaakt zodat alle vier partijen hun rol als coalitiepartij goed kunnen uitvoeren. De coalitie heeft een meerderheid van 9 van de 15 zetels in de gemeenteraad van Pekela.