Hart, hoofd en handen

29 oktober 2015

Hart, hoofd en handen

Als het over vluchtelingen gaat, dan lijkt het wel alsof de samenleving in twee groepen uiteen is gevallen. Dat het voelt alsof je moet kiezen tussen het kamp van mensen die alles wat vreemd is buiten de deur willen houden of het kamp met naïevelingen die niet zien welke problemen we hebben in Pekela. Alle redelijkheid lijkt uit het debat verdwenen. Maar wie heeft daar belang bij?

Dikke kans dat u, dit lezend, zich niet aangetrokken voelt tot beide groepen. Dat u het vanzelfsprekend vindt dat we mensen die voor bommen op de vlucht zijn helpen. Dat u ook ziet dat er in Pekela grote problemen zijn en dat de komst van veel vluchtelingen de spanningen in de samenleving doen toenemen. Pekela kent een geschiedenis van in pittige tijden het hoofd koel houden, het hart warm en de handen uit de mouwen steken. We kunnen het ons dan ook niet permitteren om nu het hoofd in de schoot te leggen, het hart op hol te laten slaan en de handen in de zakken te houden. Daarom mijn oproep aan iedereen die Pekela niet over wil laten aan de mensen die onze samenleving splijten:

‘Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet’
(Karel Glastra van Loon)

Pim Siegers