Bewoners en SP in de bres voor behoud huurhuizen

11 april 2017

Bewoners en SP in de bres voor behoud huurhuizen

Eind maart werden bewoners aan de Lindenlaan in Nieuwe Pekela en de Scheepshellingstraat in Oude Pekela overvallen door een brief van woningbouwcorporatie Acantus waarin met mogelijke sloop van hun huurhuis werd gedreigd.  Bewoners reageerden boos op deze brief en vonden in de SP een bondgenoot tegen deze plannen.

SP’ers trokken de buurt in en spraken met betrokken bewoners.  Hun boodschap was duidelijk en eensluidend. Zij zijn prima op hun plek en pleiten voor renovatie boven sloop. Op initiatief van de SP sprak de gemeente over de brief en de toekomst van de huizen. ‘Een woning is voor mensen als een tweede huid. Woningbouwcorporaties vergeten iets te vaak wat het met mensen doet als je over hun woning praat als een paar bij elkaar gemetselde stenen die al dan niet rendabel zijn’, zegt SP’er Pim Siegers.

De gemeenteraad sprak haar steun uit voor de bewoners en maakte gehakt van het onhandige optreden van Acantus. Een meerderheid steunt de SP in de oproep voor meer huurdersbetrokkenheid, renovatie als eerste keuze en blijvende uitvoering van noodzakelijke reparaties en verbeteringen. De SP zal samen met bewoners deze eisen stellen aan alle betrokkenen.

Siegers: ‘Waar nodig zullen we de strijd aangaan voor behoud van deze prima huizen. Deze buurten behoren tot de meeste hechte gemeenschappen in de Pekelder samenleving, die laten we niet uit elkaar drijven door sloop. Wij hebben de bewoners van de Lindelaan en de Scheepshellingstraat tijdens ons buurtonderzoek leren kennen als vastberaden Pekelders. Die krijg je hier echt niet weg’

Lees ook: Pekelder politiek staat voor behoud goedkope huurwoningen (RTV Noord)