Winst voor Pekelder huurders

21 september 2017

Winst voor Pekelder huurders

Het bewonerscomité van de Lindenlaan en Scheepshellingstraat heeft woensdagavond een goed gesprek gehad met de directie van woningbouwcorporatie Acantus. Dit overleg volgde na een half jaar actie tegen de dreigende sloopplannen van beide buurten. De avond leverde in ieder geval op dat de corporatie wil investeren in de beide buurten en dat bewoners flinke inspraak krijgen in te nemen besluiten. Belangrijkste winstpunt is dat Acantus met bewoners gaat kijken hoe met de huidige woningen de toekomst in kan worden gegaan.

De bewoners, gesteund door de SP, stelden recent op een actie-avond vijf eisen voor de toekomst van hun huis, buurt en gemeenschap. Deze gaan over renovatie boven sloop, onderhoud op maat, meer zeggenschap en totale openheid en duidelijkheid over de toekomst. De delegatie van Acantus sprak vanavond haar waardering uit voor de vastberaden huurders en kwam met een aantal toezeggingen. Op korte termijn komt er weer onderhoud en renovatie, voor de lange termijn zijn verhuurder en huurders het eens geworden dat de gemeenschappen bij elkaar moeten blijven in goede en betaalbare huizen. Dat is een grote overwinning.

Anneke Groot van het comité blikt tevreden terug op de avond. ‘Dat de directie hier deze avond op onze uitnodiging zat is niet niks. Dat hebben we afgedwongen. We hebben zeggenschap opgeëist en hebben bewezen dat we tot het gaatje gaan voor onze buurten. We hebben er vertrouwen in dat we nu samen gaan zorgen dat deze twee buurten toekomst hebben. Als Acantus de toon en toezeggingen van vanavond doorzet dan komen we daar ongetwijfeld uit. We gaan met veel energie de komende periode in om onze wensen voor elkaar te krijgen’