‘Overal op beknibbelen maar zelf een vette loonsverhoging’

7 november 2018

‘Overal op beknibbelen maar zelf een vette loonsverhoging’

Terwijl de raadsleden van Pekela moesten besluiten over besparingen op belangrijke zaken als logopedie, bibliotheken en peuterspeelzalen werd bekend dat politici zelf er veel geld bij krijgen. Door een initiatief van Haagse partijen als CDA, GroenLinks, VVD, ChristenUnie en D66 gaan Pekelder raadsleden straks bijna 1000 euro per maand verdienen. Een verhoging van een kleine 600 euro. Voor Pekela een extra kostenpost van bijna 120.000 euro per jaar.

De SP nam fel stelling tegen dit ‘cadeautje’ uit Den Haag. SP’er Pim Siegers ‘We zitten hier vanavond met pijn en moeite te schrappen en te schrapen in onze begroting omdat we op alle terreinen gekort worden door Haagse afbraak. De jeugdzorg schiet door de ondergrens, voorzieningen staan op het spel en de offers voor de samenleving zijn groot. Toch schuiven politici elkaar hier nog even wat extraatjes toe.Ik zit hier met het schaamrood op de kaken.’

Naast de duizenden euro’s voor raadsleden wil de lokale fractie van de PVV ook nog eens extra geld van de Pekelder gemeenschap voor fractie-ondersteuning. Siegers: ‘Dan ben je de schaamte voorbij. Als je voor tweeduizend euro in de maand je werk als fractie niet kunt doen is het wel heel armzalig gesteld met het volksvertegenwoordigerschap.’

SP'ers maken geen gebruik van de forse vergoeding omdat ze bijdragen aan de solidariteitsregeling van de partij.