Eindelijk oplossing voor buurt Berend Botje

1 april 2019

Eindelijk oplossing voor buurt Berend Botje

Na stevig aandringen van bewoners, gesteund door de SP, wordt er binnenkort gestart met de bouw van garageboxen op het braakliggende 'Berend Botje' terrein in Oude Pekela. Daarmee komt er een begin aan het einde van 10 jaar overlast voor- en strijd door de buurt. De betrokken ondernemer sprak op aandringen van de SP en onder leiding van de burgemeester vorige week met de bewoners. Op deze avond werden belangrijke toezeggingen gedaan. De SP is blij dat er nu eindelijke schot in de zaak zit. Dat komt vooral door de vasthoudendheid van enkele bewoners.

Vorig jaar klopten omwonenden aan bij de SP. Samen met de partij waren zij van mening dat het nu klaar moest zijn met de aanhoudende hinder. Raadslid Ellen van Klaveren maakte werk van de zaak. Van Klaveren: ‘Na een periode van veel gedoe en ergernis is er nu een oplossing in zicht. Er is eindelijk bedrijvigheid op het terrein en de afspraken zijn stevig.  Daarmee moet het nu afgelopen zijn met overlast door zandverstuivingen, slechte waterafvoer en afvaldumping. Het is logisch dat de bewoners eerst nog vooruitgang willen zien voordat ze echt tevreden zijn. Wij houden daarom met hen de vinger aan de pols.’

De komende tijd worden de funderingen volgestort, wordt het terrein ontwaterd en komt er beveiliging en verlichting. De eerste 10 garageboxen zullen snel worden gebouwd. Van Klaveren: ‘Ondanks de lange periode van ongemak  achter ons is dit een mooi resultaat. De avond was best bijzonder. Omwonenden van de Graaf Adolfstraat, de Hugo de Grootstraat en de Scheepvaartstraat maakten in één avond heldere afspraken met de gemeente en ondernemer en ze maakten de plannen samen ook nog eens beter. Dit is democratie en zeggenschap in de praktijk. Ik ben er trots op dat ik samen met deze Pekelders dit voor elkaar heb kunnen krijgen.’