Pekela wil dierenweides, bieb en consultatiebureau behouden

5 november 2019

Pekela wil dierenweides, bieb en consultatiebureau behouden

De gemeenteraad van Pekela heeft mede op initiatief van de SP de sluiting van een aantal belangrijke voorzieningen op korte termijn voorkomen. De bibliotheek, dierenweide en consultatiebureau in Nieuwe Pekela blijven daardoor vooralsnog open en ook de kinderboerderij in Oude Pekela hoeft niet dicht. De voorstellen waren onderdeel van een pakket bezuinigingen die gisteren werd besproken tijdens de Algemene Beschouwingen in Pekela.

Fractievoorzitter Pim Siegers is blij met het besluit: ‘Deze voorzieningen dragen bij aan het sociale cement van onze samenleving en gaan de strijd aan met het sociale isolement van Pekelders. Het schrappen van deze zaken levert meer ellende op dan het aan centen oplevert. Daarom moet er definitief een streep door deze voorstellen’

Siegers is desondanks niet alleen maar blij met de resultaten van het debat. ‘Ondanks dat het geld op het Binnenhof over plinten klots zit Pekela in geldnood. Terwijl wij weer bezuinigen op voorzieningen, verenigingen en gemeenschappen lacht Rutte in zijn vuistje. Dat is volstrekt onrechtvaardig.’

De SP riep de andere partijen en gemeenten op om veel feller van leer trekken tegen de bezuinigingen. ‘Onze boeren, bouwers, docenten, verzorgers en andere harde werkers zijn klaar met dit kabinet en haar vrienden op de Zuidas. Zij geven ons het goede voorbeeld. Het is tijd dat raadsleden en wethouders, van alle politieke partijen en gemeenten, zich bij hun verzet aansluiten. Want alleen zo kunnen we dit soort avonden in de toekomst voorkomen, onze sociale roeping volgen en weer behoorlijke plannen smeden om Pekela mooier te maken.’

Bijlage: