'Dag burgervader'

7 december 2019

'Dag burgervader'

Meindert Schollema is overleden. Dat doet ons veel verdriet. Pijn dat in het niets valt bij het verlies voor Trieneke en hun (klein-)kinderen. Wij wensen hen, zijn verenigings- en partijgenoten en iedereen die Meindert lief was heel veel sterkte.

In Amerika blijven presidenten de rest van hun leven die titel houden. Niets geen ex, oud of voormalig na hun vertrek uit het ambt. Meindert Schollema is ook zonder die spelregel in Nederland dé burgemeester van Pekela. Hoe goed zijn opvolger ook is en de meeste van zijn voorgangers waren. Meindert was in taal, toon en karakter Pekela. Een vastberaden, moedig en noeste werker en bovenal een machtig mooie kerel.

Meindert was op zijn sterkst bij lief en leed. Wij zijn ontzettend dankbaar voor zijn steun en toeverlaat op hele bijzondere moment. Hij was bij de oprichting van onze afdeling. Hij sprak op de uitvaart van ons raadslid Gea maar ook de bruiloft van onze fractievoorzitter Pim. Wanneer Pekelders boven zichzelf uitstegen was hij trotse burgervader, wanneer Pekelders in de knel kwamen was hij de schouder van de hele gemeenschap. Bij strijd en solidariteit stond hij voorop voor gewone gezinnen en gemeenschappen.

Meindert werd wel eens gekscherend de eerste SP-burgemeester van Nederland genoemd om zijn linkse inborst en kenmerkende sociale bestuursstijl. Maar dat was niet meer dan een plaagstootje richting de PvdA'er pur sang. Rechtvaardigheid en solidariteit waren zijn brandstof om dagelijks door het vuur te gaan voor de mensen om hem heen.

Het hart van Meindert zat links en klopte altijd voor trotse gemeenten en gemeenschappen. Het is verschrikkelijk oneerlijke dat dat grote sociale hart niet langer de motor mocht zijn voor nog meer betrokkenheid bij Pekela, Middelstum en heel Groningen.

Afdelingsbestuur, fractie en wethouder SP Pekela.