Opinie: 'OV voor MBO'ers'

6 mei 2008

Opinie: 'OV voor MBO'ers'

Vandaag knokken opnieuw een half miljoen MBO studenten voor een OV-jaarkaart voor 16 en 17 jarige Mbo-scholieren. Ontelbare studenten, ouders, onderwijzers en lokale politici staan achter de actie. Toch lijkt het elke keer op hetzelfde uit te draaien; veel overleg, een onderzoekje of twee en over tot de orde van de dag. Volgens ons zijn MBO'ers te lang als speelbal gebruikt, die kaart moet er nu gewoon komen.

De huidige situatie is niet eerlijk. HBO wel een kaart, MBO niet, 18+ wel een kaart, 18- niet. Bovendien is vrijheid van onderwijs in het geding als ouders en leerlingen een keus moeten maken voor een opleiding dichter bij huis omdat vervoerskosten dan lager zijn.De verhalen van radeloze ouders en studenten die meer dan 1000 euro per jaar niet zomaar kunnen ophoesten zijn eindeloos.

Vorig jaar koos de gemeenteraad van Pekela op initiatief van de SP partij voor de 16 en 17 jarige studenten. Later volgden veel wethouders en gemeenteraden in de provincie. Ook Provinciale Staten ging om. Gedeputeerde Henk Bleker van openbaar vervoer ging aan de slag en komt binnenkort met zijn bevindingen. De provincie Groningen heeft een unieke kans om samen met Drenthe en Friesland in elk geval de noordelijke studenten een eerlijke kans te geven.De tijd lijkt rijp, de politieke mogelijkheden zijn er, de politieke wil ook?

Mbo-leerlingen zijn belangrijk voor de toekomst van het noorden. Zij zijn de toekomstige ondernemers, de handen aan het bed en de professionals in de klas. We zouden ze moeten koesteren in plaats van opzadelen met torenhoge reiskosten.

Als de bonden, het MKB, de MBO Raad, het JOB en een groot deel van de politiek het wil en er geen enkel goed argument tegen dit idee is te bedenken, waarom dan niet nu spijkers met koppen slaan. Het is al weer bijna september. Is er dan geen geld? De regering heeft veel geld klaar staan om reizigersgroei in het OV te stimuleren. Provincies hebben de mogelijkheid gekregen om te experimenteren met gratis openbaar vervoer voor doelgroepen. Het is ons niet wijs te maken dat het geld er niet is.

Het kabinet en de regeringspartijen dienen niet langer te sollen met MBO'ers. Zij moeten met de billen bloot. Zo niet dan mag Gedeputeerde Bleker van Groningen binnenkort het goede voorbeeld geven en laten zien dat het wel kan!

Renske Leijten, Lid Tweede Kamer
Sandra Beckerman, Lid Provinciale Staten