Huurders in actie tegen dreigende sloop

16 mei 2017

Huurders in actie tegen dreigende sloop

Bewoners van de Lindenlaan in Nieuwe Pekela en de Scheepshellingstraat in Oude Pekela kwamen vandaag in verweer tegen de dreigende sloopplannen van hun huurwoningen. Zij confronteerden tijdens een raadsvergadering woningbouwcorporatie Acantus met hun ervaringen en spraken zich uit voor renovatie boven sloop. De SP steunt de acties van deze bewoners.

‘We hebben het hier over twee van de mooiste buurten en hechtste gemeenschappen van Pekela. Hoe je überhaupt kunt overwegen hier de sloophamer te hanteren is mij een groot raadsel. Dat laten we niet gebeuren. Wij zullen de huurdersacties blijven ondersteunen’, stelt Pim Siegers namens de SP.

Bewoner Anneke Groot sprak namens de huurders op indrukkwekkende wijze de raad en de directie van Acantus toe. ‘Scheur deze kleine gemeenschap niet uiteen. Verniel niet zoiets waardevols.  Wij horen zó bij elkaar. Wij accepteren elkaar. Als u gaat slopen, maakt u ook mij kapot.’

Ondanks de vele betrokken en boze reacties ging Acantus nog niet om. Siegers: ‘Vanavond kregen we veel vage toezeggingen, veel dure woorden maar te weinig compassie en te weinig duidelijkheid. We hebben het hier niet over een stapel stenen maar over mensen hun tweede huid. Daar ga je niet zo lichtzinnig mee om. Deze actie gaat door tot wij dit winnen.’

Zie ook: 'Bewoners en SP in de bres voor behoud huurhuizen'