WMO vastgesteld

18 september 2006

WMO vastgesteld

De gemeenteraad van Pekela heeft unaniem de kadernota en de verordening uitvoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning vastgesteld. De SP fractie heeft veel kritiek op deze wet en hoopt dat krimpgemeente Pekela veel ellende bespaard blijft. Lees hieronder ook het betoog van raadslid Prummel;

Meneer de Voorzitter, dames en heren

Zaterdagavond heb ik gekeken naar het programma “Denkend aan Showroom” met daarin wijlen de heer Daan Modderman, een legendarische figuur met een prachtige oude lijkkoets, die volgens zijn eigen zeggen woonde aan de rand van de “onzalige bossen”.

Terwijl ik daar naar zat te kijken moest ik denken aan de WMO. Het Haagse kabinet had indertijd beter het wetsvoorstel, in plaats van het voor te leggen aan de Tweede Kamer, met de lijkkoets van wijlen de heer Modderman kunnen vervoeren naar deze “onzalige bossen” om hem aldaar ten grave te dragen..

Maar helaas zoveel wijsheid bezat het kabinet niet en het wetsvoorstel werd dus wel aan de Tweede en vervolgens aan de Eerste kamer voorgelegd.

In de Tweede kamer regende het amendementen, waarvan vele werden aangenomen en vele verworpen. Maar uiteindelijk werd een totaal gewijzigde wet aangenomen door zowel de Tweede als Eerste Kamer, met als enige tegenstemmende partij de SP.

De naam Wet Maatschappelijke Ondersteuning is een terecht door het kabinet gekozen naam. Het ondersteunt namelijk op een voortreffelijke wijze het Haagse bezuinigingsbeleid. En ook alleen in die context is die naam voor mij toepasselijk.

Zelf heb ik al vele andere namen voor deze wet bedacht zoals wet maatschappelijke onrechtvaardigheid/ onrust/ onzaligheid/ ongelijkheid/ oneerlijkheid/ onverschilligheid en zo weet ik er nog wel een serie, die beter de letter O in de wet omschrijven.

U zult dan ook wel begrijpen, dat wij als fractie op z’n zachtst gezegd niet echt gelukkig zijn met deze wet en ook niet worden van de consequenties ervan.

Maar we zullen er in deze gemeente het beste van proberen te maken.

Misschien kunnen we deze zure gebakken peren overgoten met een sausje van sociale cohesie, die Den Haag op ons bordje heeft gedeponeerd, nog van een klein beetje suikerglazuur voorzien.

De portefeuillehouder heeft samen met de ambtenaar zijn uiterste best gedaan de pijn zoveel mogelijk te verzachten, maar hij heeft helaas in de kelder van het gemeentehuis geen drukpersje staan om euro’s te drukken en ook het schip met geld zal hier nooit aankomen, zelfs niet na het uitbaggeren van het Pekelderdiep.

Onze fractie had graag een aantal zaken in de Verordening en in de Kadernota anders gezien.

Het was ons een lief ding waard geweest als er een lokaal loket had kunnen komen in Pekela naast het loket in Veendam, maar we beseffen ook dat het geld, wat daaraan zal moeten worden besteed niet kan worden besteed aan zorg en voorzieningen en dat vinden wij dan toch belangrijker.

Ook met het compensatiebeginsel hadden en hebben wij moeite. Wij hadden liever de zorgplicht terug gezien in Kadernota en Verordening.

Immers aan zorgplicht kunnen mensen rechten ontlenen hetgeen het compensatiebeginsel niet biedt voor de mensen. Het geeft veel onduidelijkheid en onzekerheid (alweer twee omschrijvingen voor de letter O) voor mensen, die afhankelijk zijn van zorg en voorzieningen.

Maar we hebben nog hoop dat hier verandering in komt na 22 november of misschien, hoe triest ook, met veel jurisprudentie.

We zijn gedeeltelijk tevreden met de antwoorden, die wij op onze schriftelijke vragen hebben gekregen en gaan ervan uit, dat deze antwoorden voor het College bindend zijn, ook al zijn ze nog niet alle verwerkt in Verordening en Kadernota.

Ook zijn we er wel gelukkig mee, dat het College kiest voor 2007 als overgangsjaar en zowel de Kadernota als de Verordening slechts voor één jaar laat aannemen door de Raad.

Het zal dan ook van het grootste belang zijn voor mijn fractie om in 2007 boven op de WMO en zijn uitvoering, knelpunten en problemen te gaan zitten en eventueel gesignaleerde knelpunten en problemen terug te koppelen naar het college en onze landelijke partij, zodat er vanuit Den Haag wat aan kan worden gerepareerd en bezuinigingen op dit terrein zullen worden teruggedraaid.

Wij houden in ieder geval de komende tijd de vinger aan de pols.

Oude Pekela, 5 september 2006
Namens de fractie van de SP
Gea C. Prummel