SP Pekela verbijsterd over ‘bom’ CDA onder debat

SP Pekela verbijsterd over ‘bom’ CDA onder debat

1 november 2006
Door Jan Johan ten Have

NIEUWE-PEKELA – De SP afdeling Pekela is verbijsterd over het feit dat het CDA toegezegde deelname aan een verkiezingsdebat op het alleslaatste moment heeft ingetrokken. Nu CDA-kandidaat-kamerlid Rikus Jager niet komt, gaat het hele verkiezingsdebat – het enige in Oost-Groningen in het geheel niet door.

De hele voorbereiding was achter de rug. De SP’ers hadden veel tijd, energie en geld gestoken in dit debat voor en over Oost-Groningen. Tevergeefs. ,,Belachelijk. Wij zijn verbijsterd over de handelswijze van het CDA’’, zegt Pim Siegers namens de SP.

De organisatie had volgens Siegers de keiharde toezegging dat Jager voor het debat naar Pekela zou komen. Desondanks kreeg hij vorige week woensdagavond een e-mailtje van het CDA afdeling Pekela met daarin de mededeling dat het bestuur van de Pekelder christen-democraten toch maar had besloten af te zien van deelname.
,,Wij hebben enorm veel tijd, energie en geld in de organisatie gestoken. We hadden toezeggingen van Jager en ook namens de PvdA zou er een kandidaat kamerlid komen. Op basis daarvan zijn wij de zaken gaan regelen. Zo zou ons eigen kandidaat-kamerlid Ronald van Raak komen’’, zegt het gefrustreerde raadslid. ,,De hele voorbereiding is voor niks geweest en we moeten nu van alles gaan afzeggen.’’

Campagneleider Bert Drent van CDA afdeling Pekela schrijft in het genoemde mailtje dat zijn partij afziet van deelname ‘omdat VVD, GroenLinks en ChristenUnie niet zijn uitgenodigd voor het debat’. ,,Dat is pertinent niet waar’’, zegt Siegers. ,,Wij hebben de VVD wèl uitgenodigd, maar kregen al in een vroeg stadium een afzegging. Dat staat die partij natuurlijk helemaal vrij. Het CDA wist hiervan. Ook de ChristenUnie kreeg een uitnodiging en van die partij kregen wij eveneens vroegtijdig een keurige afzegging.’’

De Pekelder CDA’ers lieten volgens Siegers weten alleen heil te zien in een debat waaraan een afvaardiging van alle in Pekela actieve partijen deelnam: ,,Dat is merkwaardig, want het ging helemaal niet om een Pekelder debat, het ging om een debat voor en over heel Oost-Groningen. Ja, wij organiseren het en houden het hier. Iemand moet het toch ergens doen?’’

Campagneleider Bert Drent van CDA afdeling Pekela zegt dat de toezegging van het CDA nooit keihard was. ,,Wij hebben wel gezegd dat Rikus Jager zou komen, dat klopt’’, zegt hij. ,,Maar ik heb ook tegen de SP gezegd dat het bestuur nog moest besluiten over deelname.’’

Hij zegt het afblazen van het debat ‘heel vervelend’ te vinden voor de organisatie: ,,Maar ons bestuur vindt het weinig zinvol om met slechts drie partijen in debat te gaan. Het is ons eigen besluit om al dan niet mee te doen. En daar willen wij achteraf niet de zwarte piet voor krijgen toegeschoven."