SP wil Pekelder kinderen belonen voor bijzondere inzet

30 maart 2007

SP wil Pekelder kinderen belonen voor bijzondere inzet

De SP pleit ervoor dat de gemeente Pekela ook prijzen gaat uitreiken aan kinderen.

De raadsfractie van de SP heeft daarvoor een voorstel ingediend, dat op 17 april door de gemeenteraad wordt behandeld.

Met de onderscheidingen wil de SP de hulpvaardige kinderen tot in het zonnetje zetten. "Wij vinden het belangrijk dat kinderen beloond worden voor bijzondere inzet",aldus fractievoorzittter Siegers. Deze prijzen zijn gebaseerd op het idee van de kinderlintjes die elders in het land worden uitgereikt. Wij kiezen voor prijzen die op het dag van het kind, 20 november uitgereikt worden.

Bovendien is Pekela de laatste tijd veelvuldig negatief in de media gekomen op het gebied van jeugdzaken. Zo werden de gemeentes Reiderland en Pekela 'één grote achterstandswijk' genoemd in het onderzoek ‘Kinderen in Tel’ van het Verwey Jonker Instituut. Met een dergelijk initiatief hoopt de SP te kunnen aantonen dat er ook veel goede dingen gebeuren in de gemeente.

Het is de bedoeling dat een comité onder leiding van de wethouder Jeugdzaken beoordeelt of een kind in aanmerking komt voor een onderscheiding. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om de beste leer of sportprestatie maar om een bijzondere presetatie te dienste van de samenleving.

hieronder het voostel van raadslid Pim Siegers:

INLEIDING:

Mensen die zich inzetten voor de maatschappij zijn er in allerlei soorten en maten. Ook in Pekela zijn er ontelbaar veel mensen die niet in de schijnwerpers staan maar zich op een bijzondere manier inzetten en veel betekenen voor onze gemeente en de samenleving. Sommige volwassenen worden voorgedragen voor een onderscheiding van de Koningin, een lintje. Voor kinderen tot 12 jaar ontbreekt echter de mogelijkheid om hen echt te onderscheiden met een teken van waardering. Wanneer je maatschappelijke betrokkenheid van kinderen wilt stimuleren is een beloning voor een bewonderenswaardige inspanning zeker op z’n plaats. Juist kinderen kunnen heel veel betekenen voor hun omgeving en zijn tenslotte de toekomst van Pekela.
We mogen trots zijn op deze kinderen en dit hen als gemeente ook best laten weten. Daarom stelt de SP fractie voor om vanaf volgend jaar in Pekela zgn. kinderprijzen te gaan uitreiken.
In een aantal gemeenten in Nederland (bijvoorbeeld Amersfoort, Nijmegen, Heerlen, Nijkerk) worden op Koninginnedag niet alleen aan volwassenen lintjes uitgereikt maar ook aan kinderen. De Kinderprijzen zijn op dit idee gebaseerd.

Kinderen worden verrast met een prijs omdat zij zich hebben ingezet voor onze samenleving door bijvoorbeeld rommel in hun straat op te ruimen, ouderen in de buurt te helpen met boodschappen, vrijwillig te helpen bij een vereniging. Ook kan een kind een prijs krijgen omdat het een bijzondere prestatie heeft geleverd. Dit kan bijvoorbeeld een kind zijn dat iemand uit het water heeft gered. Een kind kan dus een prijs krijgen voor een bijzondere prestatie maar ook voor langdurige hulpvaardigheid. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om de beste sport of leerprestaties maar om bijzondere prestatie ten behoeve van de samenleving.

Uitvoering

- De prijzen worden op de dag van het kind (20 november) uitgereikt in het gemeentehuis door de burgemeester.

- De prijzen zijn bedoeld voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar (of basisschoolleerlingen) wonende in de gemeente Pekela

-Er moet een maximum komen aan het jaarlijks aantal uit te reiken prijzen. Gedacht kan worden aan maximaal 3 tot 5 uit te reiken prijzen per jaar. Dit om de unieke status van de kinderprijs te waarborgen.

-Bij uitzondering kan echter ook een hele groep, bijvoorbeeld een schoolklas een prijs krijgen.

-Er komt een persbericht, een stukje op de gemeentelijke pagina van het Pekelder Streekblad en op de eigen website. Daarnaast word een flyer verspreid onder basisscholen, verenigingen en sportclubs

-Iedereen kan kinderen voordragen voor een prijs, met een op de website te
downloaden aanmeldingsformulier of met aanmeldformulieren die binnen de
basisscholen, verenigingen, sportclubs en buurthuizen in de gemeente Pekela worden verspreid.

- Er komt een jury bestaande uit twee kinderen, twee volwassenen
(bijvoorbeeld een basisschoolleerkracht, een ouder of een prominente Pekelder). De voorzitter van de jury is de wethouder jeugdzaken.

Geschatte uitvoerings- en organisatiekosten

Rekening dient te worden gehouden met zaken, zoals: onderscheidingstekenen, promotie via publiciteit, (vergaderingen van) juryleden, drukwerk, etc., uitgaande van optimale benutting van mogelijkheden van free-publicity, vrijwilligers etc.

Een gemeente als Nijmegen heeft hiervoor een begroting opgesteld van € 5.000,--, waarvan structureel circa € 2.000,--. Nijkerk houdt structureel rekening met € 2.000,--.

De schaal van Pekela is aanmerkelijk kleiner dan die van die beide gemeenten. Daardoor is het naar verwachting mogelijk hier te werken met een budget van ten hoogste € 1.500,--. Bij de uitwerking zal de vinger wel goed aan de pols moeten worden gehouden.

Raadsbesluit:

De raad van de gemeente Pekela bijeen op dinsdag 17 april 2007,

Gelezen het voorstel van de SP fractie, en de daarin opgenomen aanbevelingen,

besluit:

- dat de gemeente Pekela op de dag van de rechten van het kind kinderprijzen gaat uitreiken in Pekela en dit voor de eerste maal zal gaan doen op 20 november 2007.
-verzoekt het college om de hiervoor nodige financiële middelen voor publiciteit en uitvoeringskosten ten laste van de daarvoor in aanmerking komende post van de lopende begroting te brengen, of indien dat niet mogelijk is de raad tijdig een uitgewerkt financieel voorstel ter zake te doen
- verzoekt het college hieraan uitvoering te geven.

Namens de SP Fractie,

Pim Siegers