Voedselbank zet Arme Kant van Pekela aan de kant

1 augustus 2007

Voedselbank zet Arme Kant van Pekela aan de kant

uit het Dagblad van het Noorden

De Stichting Voedselbank Oost Groningen (SVOG) heeft de samenwerking met de Arme Kant van Pekela beëindigd. Ze stoort zich er aan dat de gemeente Pekela de Arme Kant van Pekela wel subsidieert met 2000 euro en haar subsidieverzoek aan de kant schuift.

Verder vindt SVOG dat de Arme Kant van Pekela zich niet aan de regels houdt. Ze benadert zelf mogelijke leveranciers van producten in onder meer Oude Pekela en ze verdeelt zelf de producten onder de cliënten. En dat is volgens SVOG in strijd met het convenant Afhaalpunten 2007.

SVOG heeft de naar schatting zestig huishoudens in Pekela, die maandelijks een voedselpakket ontvangen, hierover schriftelijk geïnformeerd. "Om interne organisatorische redenen is het afhaalpunt Oude Pekela, locatie Nederlands hervormde kerk, van de Voedselbank Oost Groningen per direct opgeheven", schrijft SVOG aan de pakketontvangers. De pakketten worden nu vanuit de transportbus op de parkeerplaats bij het gemeentehuis in Oude Pekela verstrekt.

Volgens het SP raadslid Gea Prummel schept dit verhaal onrust bij de cliënten. "Voor de Arme Kant van Pekela is deze handelwijze van de voedselbank onbegrijpelijk. Ook voor ons als SP fractie is dit niet te bevatten", schrijft Prummel in een brief aan het Pekelder college van burgemeester en wethouders. Het raadslid wil van het college weten of het op de hoogte is van de problemen. Verder vindt Prummel dat het college de voedselbank, de Arme Kant van Pekela en de raadsleden moet informeren waarom de een wel en de ander geen subsidie krijgt.

Wethouder Hennie Hemmes (ook SP) liet medio april al weten waarom hij weigert de knip te trekken voor SVOG. "Het is te zot voor woorden dat we in Nederland voedselbanken in stand houden", zei Hemmes toen. "Bovendien", zo vervolgde hij zijn betoog "hebben we in onze gemeente al De Arme Kant van Pekela. Die mensen zijn goed bezig." De Arme Kant van Pekela bestaat elf jaar. Sinds kort zamelt de organisatie ook (vers) voedsel, kleding en meubelen in.