SP start onderhandelingen met vijf partijen

27 maart 2014

SP start onderhandelingen met vijf partijen

De huidige coalitie in Pekela wordt mogelijke voortgezet met bredere steun in de raad. Die wens spreekt de SP-fractie uit na een eerste consultatieronde langs alle Pekelder partijen.

‘Een coalitie met als basis de huidige collegepartijen SP, Samen voor Pekela en GroenLinks is de eerste optie van betrokken partijen, en wordt bovendien door geen van de andere partijen geblokkeerd. Wel is de mogelijke meerderheid in de raad erg klein, waardoor we kijken naar een bredere coalitie’, stelt formateur Pim Siegers (SP). ‘Concreet betekent dat we naast de coalitiepartijen ook VCP, ChristenUnie en VVD willen betrekken bij de onderhandelingen. Uitgangspunt is dan wel dat we maximaal drie wethouders behouden’, aldus Siegers. ‘Ik zal CU, VCP en VVD uitnodigen voor een tweede gesprek waarbij we dit voorstel verder bespreken. Er is dan uitdrukkelijk geen sprake van een gedoogconstructie, alle deelnemende partijen kunnen volwaardig deelnemen bij de onderhandelingen en coalitiebesprekingen.’

CDA en PvdA maken in eerste instantie geen onderdeel uit van de te starten onderhandelingen. Siegers: ‘De alternatieven met deze partijen konden op te weinig draagvlak rekenen bij mogelijke coalitiepartners. De mogelijkheden met die partijen zijn niet definitief weg, maar hebben niet onze voorkeur.’