TROTS OP PEKELA

7 maart 2014

TROTS OP PEKELA

In Pekela draait al  acht jaar een links college aan de knoppen.   Dat smaakt naar minstens nóg vier jaar links bestuur, vindt de SP in die Groningse gemeente.   De ‘Wies mit Pekel’-toer maakte onlangs duidelijk waarom.

Dit artikel verscheen in De Tribune, het ledenblad van de SP.

Voor alle duidelijkheid: ‘Wies mit Pekel’ is geen oproep tot zorgvuldige omgang met strooizout in wintertijd. Nee, het is Oost-Gronings voor ‘Trots op Pekela’. En dat zijn ze, daar in die kleine gemeente in het noorden. Vandaar de toer die de SP op maandag 24 februari organiseerde langs de mooiste plekjes van Pekela. Achttien mensen, afkomstig uit verschillende geledingen (bijvoorbeeld vakbond, zorg en vrijwilligersorganisaties) van de Pekelder gemeenschap, namen deel aan de tour. Ook SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut was van de partij. De toer stond in het teken van cultuur, sport, vrijwilligerswerk en armoedebestrijding. ‘Op die terreinen hebben we de afgelopen jaren ingezet en mooie resultaten geboekt’, licht SP-raadslid en lijsttrekker Pim Siegers die keuze toe. Acht jaar maakt de SP al deel uit van het gemeentebestuur van Pekela. Eerst in een coalitie met de PvdA, daarna met Groen-Links en een lokale partij. SP-wethouder Hennie Hemmes kijkt tevreden terug op wat die linkse colleges gedurende de jaren hebben neergezet. ‘Trots ben ik op hoe we in onze gemeente werk hebben gemaakt van armoedebestrijding, ondanks het feit dat we bepaald geen rijke gemeente zijn. Ter vergelijking:  in gemeenten om ons heen is flink bezuinigd op minimabeleid.’ Pim Siegers: ‘Je moet weten dat hier in Oost-Groningen relatief veel sprake is van stille armoede.’ Vorig jaar nog complimenteerde Kinderombudsman Marc Dullaert de gemeente Pekela als een van de weinige Nederlandse gemeenten die überhaupt specifiek armoedebeleid voor kinderen hebben. ‘Bij gemeenten die wél een beleid hebben, zie je ook meteen verschil’, zei Dullaert op BNR.nl: ‘In Pekela bijvoorbeeld werken 51 organisaties samen in een pact. Daar gebeurt het niet meer dat kinderen niet deel kunnen nemen aan een schoolreisje omdat er geen geld is.’ Hemmes: ‘In dat zogenaamde armoedepact zitten bijvoorbeeld Humanitas, de voedselbank, zorgverleners et cetera. Zij kunnen knelpunten goed en snel signaleren, waarna de gemeente doeltreffend actie kan ondernemen.’

‘Langharig tuig’

De ‘Wies mit Pekel’-toer deed ook activeringscentrum Over de Brug aan, een Dorpsactiveringscentrum dat functioneert op basis van samenwerking tussen onder meer de gemeente, regionale SW-bedrijven en welzijnsinstellingen. In het centrum, dat het motto ‘Voor, door en met de wijk’ voert, werden met Sadet Karabulut de nieuwe wetten rondom werk en inkomen besproken. De ongerustheid daarover is groot in de regio, die een relatief hoge werkloosheid kent. ‘Wat ik in Pekela heb gezien en gehoord heeft me in ieder geval gesterkt in de strijd die wij in Den Haag voeren’, zegt Sadet Karabulut. De toer trok verder langs tal van mooie, leuke, interessante plekken in Pekela en eindigde met een bezoek aan Boer & Beat, een tentoonstelling over Pekelder jeugdcultuur in vervlogen jaren. Boer & Beat was volgens de website van het Veenkoloniaal Museum “een jeugdsociëteit waar jongeren, naast het genieten van muziek en het hebben van een eigen ruimte, ook zin konden geven aan hun jeugd”. De site van VPRO-radioprogramma Nooit Meer Slapen’ beschrijft het ietsje anders: “een jeugdhonk voor het langharige tuig”. Hoe dan ook, de beweging Boer & Beat trok begin jaren zeventig landelijke aandacht en lokte naar verluidt zelfs Kamerleden naar Pekela. Volgens de overlevering trok de lokale politiek zich echter weinig aan van de schreeuw om aandacht voor de jeugdproblematiek in de regio. Hoe anders is dat tegenwoordig in Pekela. Hennie Hemmes, destijds nota bene vaste dj van Boer & Beat, twitterde een dag na de SP-toer het volgende: “De fundering ligt er: jeugdsoos Nieuwe Pekela.” De bouw van een jeugdsoos was een lang gekoesterde wens van de SP. ‘Ook dit is een kwestie van investeren, vindt Hennie Hemmes.

Lees hier het artikel in de Tribune: