Strijdbare ledenvergadering zegt: Niet in onze naam!

25 februari 2016

Strijdbare ledenvergadering zegt: Niet in onze naam!

Op de ledenbijeenkomst over vluchtelingen spraken de activisten van de afdeling Pekela zicht uit tegen bommen op Syrie en Irak. ‘Wie bommen exporteert, importeert vluchtelingen’ was de conclusie na een avond met sprekers en discussie over de situatie in de wereld en in Pekela.

Op de avond in Nieuwe Pekela spraken gasten van  de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), voormalig vluchtelingen, politici en leden over hoe we in Nederland, en concreet in Pekela, omgaan met opvang van vluchtelingen. Praktische zaken over integreren in de Nederlandse samenleving en het leven op het asielzoekerscentrum in Oude Pekela werden afgewisseld met visies op verschrikkelijke westerse bommenregens en de haperende aanpak van het kabinet. De Pekelder leden kwamen tot de gezamelijke conclusie: als menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit in de knel komen dan zullen wij daar tegen ageren. Dat betekent concrete hulp voor mensen die op de vlucht zijn voor bommen en dicht bij huis fatsoenlijke zorg voor iedereen die dat nodig is.

De ledenvergadering nam afscheid van bestuurslid Benny Zeeman. Fractievoorzitter Pim Siegers roemde zijn bijdrage aan de afdeling: ‘Dit is geen echt afscheid maar geeft Benny meer ruimte voor actietijd. Want Benny is graag op straat en zo weinig mogelijk aan de vergadertafel te vinden. Hij is recordhouder folders verspreiden en heeft o.a. op die vele kilometers door Pekel veel gesprekken gevoerd die hij terugbracht naar bestuur, fractie en wethouder. Altijd concreet en recht voor zijn raap. Daar gaat hij mee door. Pekela, de SP, de samenleving heeft meer Benny’s nodig. Dan komt het helemaal goed.’

Monique Damhoff uit Nieuwe Pekela volgt Zeeman op in het afdelingsbestuur.

Lees ook: "Voorzieningen worden niet afgebroken door oorlogsslachtoffers maar door kabinet''