Pekelder moeders in actie voor Refaja

7 juni 2018

Pekelder moeders in actie voor Refaja

Een groep moeders uit Pekela heeft gehoor gegeven aan de oproep om in verzet te komen tegen de sluiting van de afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde in het Refaja ziekenhuis. Vorige week riep de gemeenteraad van Pekela, op initiatief van de SP en met uitzondering van de VVD, alle Pekelders op zich te roeren. Dat bleek niet aan dovemansoren besteed.

De jonge moedergroep van Pekela ziet in het voorgenomen besluit van de ziekenhuisdirectie een aanval op de leefbaarheid, gezondheid en veiligheid van ouders en kinderen. De spontane solidariteit komt recht uit hun hart en is mede gebaseerd op eigen ervaringen. De groep is inmiddels begonnen met een deur-aan-deur actie door Pekela. Zaterdag staan de actievoerders op de jaarmarkt in Nieuwe Pekela.

Raadslid Ellen van Klaveren (SP) is blij met de steun. ‘Wanneer ziekenhuizen kiezen voor samenwerking in plaats van concurrentie en als de Treant-directie zorg dicht bij huis boven nog meer geld in de knip stelt dan is dit voorstel zo van tafel. Maar dat gaat alleen maar lukken als we druk opvoeren. Wij riepen Pekelders op om mee te doen. Deze groep steekt hun nek uit. Laat hen het voorbeeld zijn voor velen.’