Trendbreuk en doorbraak voor huurders Lindenlaan

5 november 2019

Trendbreuk en doorbraak voor huurders Lindenlaan

Na jarenlange strijd tegen klakkeloze sloop en voor een fatsoenlijk huis hebben de huurders van de Lindenlaan in Nieuwe Pekela een belangrijk resultaat geboekt. Hun drie eisen bij eventuele sloopplannen zijn door de gemeente en volkshuisvester Acantus ingewilligd. De buurtgenoten krijgen de kans om in een nieuw huis op dezelfde plek en voor maximaal dezelfde huurlasten te gaan wonen. Bovendien is hun huur per direct bevroren.

De SP is voorzichtig positief over de plannen. Een aantal huurders die wij spraken vinden de plannen goed en een ander deel baalt er van dat er uiteindelijk toch voor sloop is gekozen. Zij zijn wat ons betreft nu aan het woord want zij weten wat het beste is voor hun buurt. Naast de gesprekken die zij voeren met Acantus en de gemeente zal de SP hen desgewenst bijstaan bij hun keuze zoals wij dat ook deden bij hun eerdere acties.

Wij weten drommels goed dat dit onverwachte resultaat komt door sociale strijd van huurders en een gewijzigde politieke houding vanuit de gemeente. Wij feliciteren alle strijdmakkers aan de Lindenlaan met hun lange adem en onverzettelijkheid.